Verschillende media hebben afgelopen week gemeld dat het Formule 1 circuit er echt gaat komen in Zandvoort. Vanaf 2020 zou het traject, de faciliteiten en de toegangswegen geschikt moeten zijn om de Formule 1 wagens naar Nederland te halen. NS en ProRail hebben echter laten wegen dat het niet haalbaar is om logistieke redenen. Het reizigersaantal zou op het traject van Haarlem naar Zandvoort vertienvoudigen. NS en ProRail kunnen deze reizigersstroom niet verwerken door te weinig perrons, ongeschikte bovenleidingen en de overweg bij station Overveen die 30 minuten per uur dicht moet voor de hoeveelheid treinen.
NS: Bovenleiding spoor is niet geschikt om honderdduizenden Max Verstappen-fans richting Zandvoort te vervoerenhttps://t.co/Pw7gvwgQ5a
— AD.nl (@ADnl) 13 mei 2019
NS: spoor moet verbeteren als Formule 1 naar Zandvoort komt https://t.co/h9XVN0l7xW pic.twitter.com/9kzYMgqcIF
— RTL Nieuws (@RTLnieuws) 13 mei 2019
Alternatieven
Er moet daarom worden gekeken naar alternatieven voor het circuit, maar de grote bazen lijken niet te wijken voor problemen. Zo is het circuit van Assen altijd al geschikt geweest om verschillende redenen, is er een plan voor nieuw circuit in de polder naast vliegveld Lelystad en zijn er veel klachten vanuit omgeving Zandvoort zelf.
De geluidsoverlast in de duinen, de drukte en de enorme investeringen zouden voldoende argumenten moeten zijn om een alternatief te kiezen.