Verbouwing station Almere Centrum

De stad is flink gegroeid en heeft lang gewacht op een gloednieuw treinstation. NS en ProRail starten daarom met de verbouwingen van het station Almere Centrum. In 2022 moet Almere beschikken over een treinstation dat past bij de grote, jonge en nog altijd groeiende stad. Het station wordt dagelijks gebruikt door duizenden forensen, toeristen en winkelend publiek. In 2023 wilt NS een snelle verbinding tussen het zuiden en het noorden van het land, waarbij station Almere een belangrijke verbindende factor wordt.

Verbouwing van station Almere Centrum

Het verouderde station is toe aan vernieuwing. Plan is om de stationshal te verbreden en nieuwe winkels toe te voegen. Station Almere Centrum moet een prettig gevoel geven in de tijd dat je hier als reiziger wacht op de trein. Zo komen er nieuwe wachtruimten met houten banken, leuke plantjes en windschermen. Verder zal NS overbodige verbouwing verwijderen om de ruimtes overzichtelijker te maken.

Het plan is om de huidige architectuur met de unieke kenmerken, zoals de kapconstructie van het dak te behouden. Andere elementen die niet meer van deze tijd zijn zal NS verwijderen. Na 30 jaar is het station qua materiaal gebruik en design achterstallig geraakt en dit verdient een upgrade.

Ook de fietsenstallingen krijgen een make-over. Zo komen er meer plaatsen en 2 gloednieuwe, gratis en bewaakte fietsenstallingen. Ook de hal krijgt passende voorzieningen, waarmee het station een fijne plek moet worden.

Nieuw station Almere Centrum

Start 5 oktober: verbouwing Almere Centrum

De bouw van station Almere Centrum begint op 5 oktober 2020. Dit zal in de eerste instantie gaan om sloopwerkzaamheden, waarna delen weer worden opgebouwd. Helaas zal dit niet zonder overlast voor reizigers zijn, maar zij krijgen er een hoop voor terug. Zo sluiten winkels tijdens de verbouwingen en is de lift aan de centrumzijde vanaf 12 oktober buiten gebruik.

Op de fiets? De stallingen bij het busplein verdwijnen. Tijdelijk staan er extra rekken bij het WTC-gebouw om de hoek. Hulp nodig? Dan blijft het Tickets en Service punt in de hal open om reizigers op weg te helpen.

Snelle verbinding Breda – Groningen

Almere zal in de toekomst als knooppunt fungeren voor de randstad. Er komt namelijk een nieuwe verbinding van Breda naar Groningen, waarop de snelle InterCity tot 200 kilometer per uur zal rijden op het deel van de HSL en 160 op de Hanzelijn.

Zeker in vanwege het populaire en vernieuwde stadshart is het station toe aan vernieuwing. Het station wordt gezien als een belangrijke entree van de stad voor zowel winkelend publiek als reguliere bezoekers.

Wethouder Maaike Veeningen van gemeente Almere

“De vernieuwing van de stationsomgeving geeft een impuls aan de transformatie van de binnenstad. Het stations is dé toegangspoort voor reizigers en bezoekers die met het openbaar vervoer naar Almere komen en daarmee één van de belangrijkste entree van onze stad. De vernieuwing past naadloos in onze strategie om het stadscentrum levendiger en aantrekkelijker te maken. Net als de zeven andere pleinen in de stad krijgt het stationsplein een metamorfose waarin plek is voor wonen, winkels, uitgaan, cultuur, recreatie en meer groen.”

Mis niks!

Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief!

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

Wanneer goedkope treinkaartjes en uitjes?

Wanneer goedkope treinkaartjes en uitjes?

We kunnen allemaal niet wachten om weer te reizen. Waar we normaal gesproken meer dan 30 aanbiedingen op de website hebben, is dat dit jaar wel even anders. Toch zijn er nog steeds mogelijkheden om goedkoop met de trein te reizen. Hier vertellen wij graag alles over,...

Komen goedkope treinkaartjes weer terug?

Komen goedkope treinkaartjes weer terug?

We kunnen allemaal niet wachten om weer leuke dingen te doen. Ook NS verwacht in de periode na Corona weer treinuitjes, hotelovernachtingen, evenementen en dagjes weg te stimuleren. We moeten immers zo snel mogelijk weer terug naar de oude situatie en...

Meer treinen op drukke trajecten

Meer treinen op drukke trajecten

Het is geen geheim dat NS in 2020 minder reizigers heeft mogen verwelkomen, dan in de voorgaande jaren. NS moet daarom inkrimpen en personeel lijkt hier de dupe van te worden. Toch verwacht NS in 2025 weer op het 'oude' aantal reizigers te zitten en daarom innoveert...