Spoorbeheerder ProRail en vervoerder NS zijn bereid om flink te investeren in het spoor tussen Utrecht, Arnhem en Nijmegen. Op dit moment rijden treinen maximaal 140 kilometer per uur, maar de snelheid kan omhoog. Zeker met oog op de toekomst zou dit een logische stap zijn met het alsmaar toenemende aantal reizigers. Met aanpassingen aan het spoor zou de snelheid omhoog kunnen naar 160 tot 200 kilometer per uur.
Meer en sneller
NS en ProRail willen meer en snellere treinen tussen Utrecht en Arnhem. Hiervoor moet het spoor worden aangepast en verdubbeld. Dit maakt niet alleen de reistijd naar Arnhem en Nijmegen korter, maar verbetert ook de verbinding met het Ruhrgebied en Berlijn. De investering die hiermee gemoeid gaat komt uit op ongeveer 1,8 miljard euro. De investering hiervoor zou mogelijk vanuit de provincie, ProRail, NS en de verschillende gemeente komen.
Trein naar Arnhem
De trein naar Arnhem kan en moet sneller. Niet alleen vanuit de Randstad, maar ook vanuit Maastricht en Winterswijk. Zo wordt de verbinding verbeterd en komen er sneltreinen op het traject. Hiervoor zou in totaal ongeveer 300 miljoen euro nodig zijn.
Politieke agenda
Het is nog niet duidelijk of alle plannen doorgaan. NS en ProRail hebben het voorstel ingediend bij het kabinet, waarna zij een besluit zullen nemen. Er moet nou eenmaal worden nagedacht over de toekomst. Zeker partijen als NS en ProRail denken op dit moment al aan het treinverkeer in Nederland in 2040.