De NS en ProRail hebben de afgelopen maanden een proef gedraaid met een SmartWatch om de pols van conducteurs. Het digitale horloge beschikt over de actuele reisinformatie en trilt wanneer de conducteur in actie moet komen. Dit simpele middel kan enkele seconden en zelfs minuten vertraging besparen en is zeker met het oog op de toekomst een leuke toevoeging aan de standaard uitrusting van conducteurs.
SmartWatch geen wondermiddel
Conducteurs verklaren dat zij momenteel nog moeten zoeken naar een klok en dat het vertreksignaal op eigen initiatief wordt genomen. Met de SmartWatch is dit verleden tijd en zijn conducteurs nog meer gebonden aan de tijd van de dienstregeling.
Volgens een woordvoerder van ProRail is de SmartWatch nuttig voor conducteurs, maar zeker geen wondermiddel. Bij vertragingen door bladeren, defecte treinen of een kapotte bovenleiding zou een SmartWatch geen enkel effect hebben.
Test geslaagd
Nu de test is geslaagd zal moeten worden gekeken of dit financieel haalbaar is. Een woordvoerder van de NS verklaarde dat vertragingen erg veel geld kosten en de investering mogelijk juist winst oplevert, maar hier zal het bestuur zich over moeten buigen.