ProRail wilt elke 2 minuten een trein tussen Amsterdam en Schiphol

Om aan de behoefte van reizigers en toeristen te kunnen voldoen wil spoorbeheerder ProRail kijken naar de mogelijkheden om treinen met hoge frequentie te laten rijden. Zo wordt er voornamelijk gekeken naar een aanpassing aan het spoor, waarop een automatische trein kan rijden. Met een zelfsturende trein tussen Amsterdam en Schiphol kan er 30 keer per uur een trein rijden op het traject en zal er elke 2 minuten een trein vertrekken.

Inzetten op automatisch rijden

Naast de snelle verbinding tussen Amsterdam en Schiphol wilt ProRail dat er landelijk wordt ingezet op automatisch rijden, omdat hiermee de capaciteit toeneemt, punctualiteit verbeterd en treinen energiezuiniger rijden. Zelfsturende treinen kunnen dichter op elkaar rijden, waarmee er meer treinen in de dienstregeling kunnen worden opgenomen en de capaciteit wordt vergroot. Daarnaast kan een automatisch rijdende trein optimaal optrekken en afremmen en precies op het juiste tijdstip arriveren, waarmee de menselijke beperkingen worden omzeild.

Herindeling van spoor

Om het spoor voor te bereiden op de toekomst wil ProRail een herindeling, waarbij de verschillende type treinverkeer (internationaal, goederen, lightrail en reizigersvervoer) wordt gescheiden en op deze manier beter aan de vraag kan worden voldaan. Op het huidige moment zorgt ProRail voor dezelfde infrasystemen op het gehele spoor, maar dit is erg duur en inefficiënt.

Met de herindeling van het spoor wordt het ene spoor uitgerust met voorzieningen voor internationaal treinverkeer, terwijl andere delen van het spoor worden voorzien met de infrasystemen voor reizigersvervoer. Dit scheelt in onderhoud en zo kan er beter aan de specifieke behoefte worden voldaan.

 

Ontvang aanbiedingen

Met kinderen op stedentrip naar België per trein

Met kinderen op stedentrip naar België per trein

Een stadstocht met het gezin naar België is ideaal per trein: comfortabel, ontspannen en midden in de stad. Dankzij de EuroCity en EuroCity Direct-verbindingen van NS International reis je vanuit Nederland naar Belgische steden zonder overstapstress. Voor kinderen...

NS bestelt 36 nieuwe sprinters, tevens inzetbaar als InterCity

NS bestelt 36 nieuwe sprinters, tevens inzetbaar als InterCity

De NS trekt ruim 400 miljoen euro uit voor de aankoop van 36 nieuwe sprintertreinen. Deze zogeheten Flirt Flex-treinen worden gebouwd door de Zwitserse fabrikant Stadler en krijgen het klassieke geelblauwe NS-uiterlijk. De eerste treinstellen worden vanaf 2030 op het...

Met kinderen op wintersport in Frankrijk per trein

Met kinderen op wintersport in Frankrijk per trein

Steeds meer gezinnen kiezen voor de trein richting de Franse Alpen. Dat is niet zo gek: je reist ontspannen, zonder files of winterbandenstress, en je komt aan in het hart van de bergen. De hogesnelheidslijnen richting Zuid-Frankrijk sluiten perfect aan op bekende...

Pin It on Pinterest