ProRail wilt elke 2 minuten een trein tussen Amsterdam en Schiphol

Om aan de behoefte van reizigers en toeristen te kunnen voldoen wil spoorbeheerder ProRail kijken naar de mogelijkheden om treinen met hoge frequentie te laten rijden. Zo wordt er voornamelijk gekeken naar een aanpassing aan het spoor, waarop een automatische trein kan rijden. Met een zelfsturende trein tussen Amsterdam en Schiphol kan er 30 keer per uur een trein rijden op het traject en zal er elke 2 minuten een trein vertrekken.

Inzetten op automatisch rijden

Naast de snelle verbinding tussen Amsterdam en Schiphol wilt ProRail dat er landelijk wordt ingezet op automatisch rijden, omdat hiermee de capaciteit toeneemt, punctualiteit verbeterd en treinen energiezuiniger rijden. Zelfsturende treinen kunnen dichter op elkaar rijden, waarmee er meer treinen in de dienstregeling kunnen worden opgenomen en de capaciteit wordt vergroot. Daarnaast kan een automatisch rijdende trein optimaal optrekken en afremmen en precies op het juiste tijdstip arriveren, waarmee de menselijke beperkingen worden omzeild.

Herindeling van spoor

Om het spoor voor te bereiden op de toekomst wil ProRail een herindeling, waarbij de verschillende type treinverkeer (internationaal, goederen, lightrail en reizigersvervoer) wordt gescheiden en op deze manier beter aan de vraag kan worden voldaan. Op het huidige moment zorgt ProRail voor dezelfde infrasystemen op het gehele spoor, maar dit is erg duur en inefficiënt.

Met de herindeling van het spoor wordt het ene spoor uitgerust met voorzieningen voor internationaal treinverkeer, terwijl andere delen van het spoor worden voorzien met de infrasystemen voor reizigersvervoer. Dit scheelt in onderhoud en zo kan er beter aan de specifieke behoefte worden voldaan.

 

Ontvang aanbiedingen

NS positief over uitspraak in zaak rond hoofdrailnetconcessie

NS positief over uitspraak in zaak rond hoofdrailnetconcessie

De Nederlandse Spoorwegen (NS) reageert positief op de recente uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in de zaak over de gunning van de hoofdrailnetconcessie. Het CBb heeft besloten vragen voor te leggen aan het Europese Hof van Justitie...

Goedkope NS-dagkaarten via HEMA en Kruidvat voorlopig verleden tijd

Goedkope NS-dagkaarten via HEMA en Kruidvat voorlopig verleden tijd

Jarenlang konden reizigers terecht bij winkels als HEMA, Kruidvat, Albert Heijn en Primera voor voordelige NS-dagkaarten. Voor een bedrag van rond de 19 euro reisden treinpassagiers een hele dag onbeperkt door Nederland, vaak in de daluren en in het weekend. De acties...

Pin It on Pinterest