NS heeft afgelopen week aangegeven dat een belangrijke softwarefout in de Traxx-locomotieven is opgelost, waardoor de problemen zouden moeten verdwijnen en de punctualiteit zou moeten verbeteren. Technici van NS hebben in de afgelopen periode samengewerkt met leverancier Bombardier om de problemen te verhelpen. Het resultaat mag er wezen, want in de eerste weken is de punctualiteit al gestegen naar 84%; hoogste niveau in ruim een half jaar tijd.
De Traxx locomotieven rijden op de HSL en hebben al enkele jaren problemen, terwijl de HSL het snelst groeiende traject van Nederland is en belangrijk is voor zowel binnenlands als buitenlands treinverkeer. Of de problemen helemaal voorbij zijn, zal de toekomst moeten uitwijzen.
Over de HSL
Elke dag rijden er ongeveer 270 treinen over de Hoge Snelheidslijn (HSL). Zo wordt het traject gebruikt door de InterCity Direct tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda, maar ook internationale treinen als de Thalys, InterCity Brussel en Eurostar maken gebruik van de spoorverbinding.
In 2018 steeg het aantal reizigers met 15%, waarmee de spoorverbinding tot zowel de snelst groeiende als de slechts presterende trajecten van Nederland behoord.