Op vrijdag hebben de vakbonden FNV Spoor, CNV Vakmensen, VVMC en VHS de gesprekken hervat met de Nederlandse Spoorwegen (NS) om een vernieuwde collectieve arbeidsovereenkomst (CAO) te bespreken. De vakbonden zijn verdeeld over hun benadering, waarbij FNV en VVMC streven naar nieuwe en verbeterde afspraken, terwijl de leden van CNV en VHS aan de zijlijn blijven staan, gezien de goedkeuring van de meerderheid van hun leden voor de huidige CAO.
Eerder kleine meerderheid
Eerder had FNV met een kleine meerderheid ingestemd met het onderhandelingsresultaat in januari, terwijl de leden van VVMC het akkoord hadden afgewezen. Op basis van feedback van vakbondsleden en NS-personeel heeft FNV een aantal punten opgesteld die vrijdag aan NS worden voorgelegd, waaronder een structurele loonsverhoging en herziening van het beleid rond vaste contracten.
Onrechtmatig
Een van de belangrijke zaken die FNV aan de orde stelt, is de termijn waarbinnen NS een vast contract aanbiedt, die als “onrechtmatig” wordt ervaren volgens de vakbond. Daarnaast pleit FNV voor een ontheffing voor werken in de nachtelijke uren en wil het vakbond ook in gesprek gaan over vervroegd pensioen bij zwaar werk en inkomensgevolgen bij reorganisaties.
Hoewel er begin januari een onderhandelingsresultaat was bereikt door de vakbonden om dreigende stakingen te voorkomen, werd dit resultaat in februari nog niet breed gedragen door de leden, waarbij slechts een kleine meerderheid van 51 procent van FNV-leden instemde.
Geen nieuwe voorstellen voor CNV Vakmensen
Aangezien de leden van CNV Vakmensen in grote getalen hebben ingestemd met het eerdere akkoord, zullen zij vrijdag geen nieuwe voorstellen voor de CAO indienen. CNV benadrukt echter dat het ervoor zal zorgen dat de reeds gemaakte afspraken in het akkoord niet worden aangetast. De onderhandelingen tussen de vakbonden en NS zullen zich de komende tijd voortzetten in een poging om tot een breed gedragen vernieuwde CAO te komen.