Om bezoekersstromen in kaart te brengen is de NS vanaf dit jaar begonnen met het volgen van reizigers op treinstations. Zo zijn er telsensoren en bluetooth en wifi ontvangers geplaatst, waarmee een actueel overzicht kan worden gegenereerd van de drukte op treinstations. De zogenoemde smartstations als Utrecht Centraal zijn volgens een woordvoerder van de NS de toekomst. Hiermee heeft personeel meer inzicht in de drukte en kunnen reizigers sneller worden geholpen. De informatie is ‘real time’ (direct beschikbaar) en wordt gebruikt voor verschillende doeleinde.
Waar vind ik Smart treinstations?
Voorbeelden van huidige smart treinstations zijn Amsterdam Centraal, Schiphol Airport en Utrecht Centraal. De stations zijn voorzien van sensoren, waarmee de diensten van de NS kunnen worden verbeterd.
Privacy
Verschillende partijen vragen zich af of het is toegestaan en daarom is Privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gevraagd om dit te onderzoeken. Er worden met name vragen gesteld over de bewaartermijn van 5 jaar.
Een woordvoerder van de NS geeft aan dat zij correct handelen en reizigers informeren op treinstations over de gebruikte methode. Daarbij kunnen reizigers hun bluetooth en wifi uitschakelen als zij niet willen worden gevolgd.
Hoe werken sensoren op treinstations?
Benieuwd hoe de Smart sensoren op treinstations werken? De telsensoren tellen simpelweg hoeveel reizigers er langs een bepaald punt lopen. Deze zijn puur bedoelt om de drukte en bezoekersstroom in kaart te brengen. De bluetooth en wifi ontvangers volgen daadwerkelijk individuele reizigers. Hierbij worden de unieke mac-adressen van mobiele telefoons versleutelt opgeslagen, waardoor het werkelijke mac-adres niet meer is te herleiden en wordt de looproute gevolgd door sensoren op verschillende plaatsen in het treinstations. Daarbij wordt de versleuteling zo uitgevoerd dat de NS de volgende dag al niet meer kan zien hoe een individu heeft gelopen op een treinstation. De gegevens die worden verzameld worden maximaal 5 jaar bewaard door de NS op een beveiligde server.
Voorgangers
Voorgangers van soortgelijke projecten waren CityTraffic en BlueTrace. Bluetrace is afgelopen jaar door AP op de vingers getikt en ontvangt een boete van maximaal 100 duizend euro als zij niet stoppen met het verzamelen van teveel persoonsgegevens.
CityTraffic meet bezoekers in stadscentra in Nederland. Zij hebben een website aangemaakt, waarop mensen kunnen aangeven dat zij niet willen worden gevolgd (de NS heeft dit niet).