NS: reorganisatie om financiële prestatie te verbeteren

De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft vandaag aangekondigd dat het bedrijf een reorganisatie zal doorvoeren om de financiële prestaties te verbeteren. Als onderdeel van deze reorganisatie zullen 500 banen op het hoofdkantoor worden geschrapt via natuurlijk verloop, zoals pensionering en vrijwillig vertrek. De verbetering van financiële prestaties zal naar alle waarschijnlijkheid wel een kwaliteit afname van materieel en service hebben op de lange termijn.

Financiële resultaten en Maatregelen

De NS heeft in de eerste helft van dit jaar een verlies van 33 miljoen euro geleden. Om de kosten te verlagen, zal het bedrijf niet alleen banen schrappen, maar ook kantoorruimte afstoten, het aantal IT-systemen verminderen en onderzoeken of onderhoud aan treinen soberder kan.

Impact op reizigers

Hoewel de NS streeft naar minimale impact op reizigers, zal de reorganisatie gepaard gaan met een tariefsverhoging in 2025. De tarieven zullen met 8,7 procent stijgen, plus een inflatiecorrectie waarvan het percentage later dit jaar wordt bepaald. Deze verhoging is een gevolg van structureel minder reizigers sinds de coronapandemie en de blijvende impact van thuiswerken, in combinatie met de kostbare nieuwe afspraken over de dienstregeling voor 2025.

Politieke steun en toekomstperspectief

Hoewel de NS vorig jaar eenmalige steun van de overheid ontving om een tariefsverhoging uit te stellen, lijkt er momenteel geen draagvlak te zijn voor structurele hulp. De NS blijft echter openstaan voor politieke steun, die mogelijk de tariefsverhoging zou kunnen beperken.

Kwaliteit afname van de NS

De NS staat voor aanzienlijke financiële uitdagingen en neemt maatregelen om de kosten te verlagen en de financiële prestaties te verbeteren. Deze maatregelen zullen gevolgen hebben voor zowel het personeel als de reizigers, met name in de vorm van een tariefsverhoging in 2025. Ook zal de kwaliteit van service en materieel langzamerhand afnemen door de besparingen.

De toekomst van de Nederlandse Spoorwegen hangt aan een zijde draadje en zal mogelijk pas verbeteren bij financiële steun vanuit de overheid. De duurdere treinkaartjes werpen in ieder geval niet in de hand dat reizigers massaal zullen kiezen voor het Openbaar Vervoer.

Ontvang acties

Pilot tussen NS en Rode Kruis bij langdurige verstoringen

Pilot tussen NS en Rode Kruis bij langdurige verstoringen

Het Rode Kruis en de NS hebben een nieuwe samenwerking aangekondigd, waarbij vrijwilligers van het Rode Kruis reizigers gaan ondersteunen tijdens langdurige treinverstoringen. Deze pilot draait een jaar en is ter ondersteuning van gestrande reizigers bij langdurige...

Alles over NS PrijsTijd Deals: Slimmer met variabele korting

Alles over NS PrijsTijd Deals: Slimmer met variabele korting

Vanaf juli 2024 introduceert NS de tweede fase van de NS PrijsTijd Deals. Dit initiatief biedt reizigers de mogelijkheid om voordelig een treinticket te kopen voor een enkele reis bij NS, met kortingen die oplopen tot wel 60%. Deze korting is afhankelijk van hoe ver...

Trein naar België v.a. € 8

Trein naar België v.a. € 8

Wist je eigenlijk al dat een treinkaartje voor de trein naar België al verkrijgbaar is vanaf 8 euro? De InterCity Brussel vertrekt dagelijks 16 keer vanaf Nederlandse bodem en stopt daarbij op station Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda. Vervolgens rijdt de trein...

Pin It on Pinterest