De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft vandaag aangekondigd dat het bedrijf een reorganisatie zal doorvoeren om de financiële prestaties te verbeteren. Als onderdeel van deze reorganisatie zullen 500 banen op het hoofdkantoor worden geschrapt via natuurlijk verloop, zoals pensionering en vrijwillig vertrek. De verbetering van financiële prestaties zal naar alle waarschijnlijkheid wel een kwaliteit afname van materieel en service hebben op de lange termijn.
Financiële resultaten en Maatregelen
De NS heeft in de eerste helft van dit jaar een verlies van 33 miljoen euro geleden. Om de kosten te verlagen, zal het bedrijf niet alleen banen schrappen, maar ook kantoorruimte afstoten, het aantal IT-systemen verminderen en onderzoeken of onderhoud aan treinen soberder kan.
Impact op reizigers
Hoewel de NS streeft naar minimale impact op reizigers, zal de reorganisatie gepaard gaan met een tariefsverhoging in 2025. De tarieven zullen met 8,7 procent stijgen, plus een inflatiecorrectie waarvan het percentage later dit jaar wordt bepaald. Deze verhoging is een gevolg van structureel minder reizigers sinds de coronapandemie en de blijvende impact van thuiswerken, in combinatie met de kostbare nieuwe afspraken over de dienstregeling voor 2025.
Politieke steun en toekomstperspectief
Hoewel de NS vorig jaar eenmalige steun van de overheid ontving om een tariefsverhoging uit te stellen, lijkt er momenteel geen draagvlak te zijn voor structurele hulp. De NS blijft echter openstaan voor politieke steun, die mogelijk de tariefsverhoging zou kunnen beperken.
Kwaliteit afname van de NS
De NS staat voor aanzienlijke financiële uitdagingen en neemt maatregelen om de kosten te verlagen en de financiële prestaties te verbeteren. Deze maatregelen zullen gevolgen hebben voor zowel het personeel als de reizigers, met name in de vorm van een tariefsverhoging in 2025. Ook zal de kwaliteit van service en materieel langzamerhand afnemen door de besparingen.
De toekomst van de Nederlandse Spoorwegen hangt aan een zijde draadje en zal mogelijk pas verbeteren bij financiële steun vanuit de overheid. De duurdere treinkaartjes werpen in ieder geval niet in de hand dat reizigers massaal zullen kiezen voor het Openbaar Vervoer.