Uit een onderzoek dat is gedaan in opdracht van NS en ProRail blijkt dat treinen op de HSL voorlopig nog last zullen ondervinden van vertragingen en punctualiteit niet kan worden gegarandeerd. De oplossingen zijn ingrijpende aanpassingen aan zowel de spoorvoorzieningen als de treinen die zeker een paar honderd miljoen euro kunnen kosten. Met de komst van de Eurostar op het traject van Amsterdam – Londen en de IC Brussel die vanaf april 2018 gebruik gaat maken van de HSL voor een kortere reistijd naar België zullen er dagelijks 246 treinen over de HSL rijden. Dit terwijl treinen op de HSL in de afgelopen jaren veel last hebben gehad van vertraging, storing en uitval. Met de komst van extra treinen zullen de problemen vermoedelijk aanhouden en zelfs groter worden.
Staatssecretaris Van Veldhoven
Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur geeft aan dat zij 60 miljoen euro heeft gereserveerd voor oplossingen voor de korte termijn en dat reizigers niet langdurig last mogen ondervinden van extra treinen op de HSL. Verder wil zij in gesprek met NS en ProRail voor lange termijn oplossingen en de financiële middelen die hiervoor noodzakelijk zijn.
Hogesnelheidstreinen op HSL
Het was altijd al de bedoeling dat er meer (hogesnelheids) treinen op de HSL zouden rijden, maar door de problemen van de afgelopen jaren heeft dit op zich laten wachten. Om de grote investering die is gedaan in de HSL terug te verdienen moeten er meer treinen gaan rijden op het spoor en zullen problemen snel moeten worden aangepakt.
Prestaties HSL
Hoewel de prestaties op de HSL afgelopen jaar zijn verbeterd hebben externe factoren voor veel overlast gezorgd. Hierbij moet worden gedacht aan suïcides, spoorlopers, aanrijdingen en extreme weersomstandigheden. Hoewel de NS nauwlettend in de gaten wordt gehouden door de media en het parlement staat al bijna vast dat de HSL met veel vertraging te maken krijgt in 2018. Dit blijkt uit het onderzoek van onderzoeksbureaus Realistics en Triple Bridge.