NS denkt na over 1.5 meter samenleving

Het succes van het Openbaar Vervoer en treinreizen zit hem vooral in de bereidheid van reizigers om dicht op elkaar te zitten. Een anderhalve meter maatschappij lijkt daarmee bijna onmogelijk. Toch bekijkt NS mogelijke opties om dit te realiseren, maar concrete plannen zijn er nog niet. Zo wachten zij de toekomstverwachting en plannen van het kabinet af.

Ruim 1 miljard nodig voor aanpassingen

Probleem ligt niet alleen in de trein, want ook stations, perrons en roltrappen hebben aanpassingen nodig. De anderhalve meter norm lijken reizigers op dit moment nog te behouden, maar dat komt omdat er slechts 10 procent van het gebruikelijke aantal voor de trein kiest.

Op dit moment reizen dagelijks ongeveer 500 duizend reizigers met de trein. Normaal zijn dit er 5 miljoen, waarmee anderhalve meter afstand onmogelijk zou zijn. Wellicht dat maatregelen met voldoende beveiligers, mondkapjes en schoonmakers opties zouden zijn. Ook kunnen NS en ProRail ruimtes tijdelijk aanpassen, maar voor aanpassingen in bezetting, personeel en infrastructuur is komend jaar alleen al meer dan een miljard euro nodig.

Wanneer goedkope treinkaartjes en uitjes?

We kunnen allemaal niet wachten om weer te reizen. Waar we normaal gesproken meer dan 30 aanbiedingen op de website hebben, is dat dit jaar wel even anders. Toch zijn er nog steeds mogelijkheden om goedkoop met de trein te reizen. Hier vertellen wij graag alles over,...

Komen goedkope treinkaartjes weer terug?

We kunnen allemaal niet wachten om weer leuke dingen te doen. Ook NS verwacht in de periode na Corona weer treinuitjes, hotelovernachtingen, evenementen en dagjes weg te stimuleren. We moeten immers zo snel mogelijk weer terug naar de oude situatie en...

Meer treinen op drukke trajecten

Het is geen geheim dat NS in 2020 minder reizigers heeft mogen verwelkomen, dan in de voorgaande jaren. NS moet daarom inkrimpen en personeel lijkt hier de dupe van te worden. Toch verwacht NS in 2025 weer op het 'oude' aantal reizigers te zitten en daarom innoveert...