Vanaf de nacht van vrijdag 14 op zaterdag 15 maart zal er, als er geen bezwaren worden ingediend, een nachttrein rijden tussen Zwolle en Schiphol. De trein stopt onderweg in Lelystad, Almere Centrum en Amsterdam Centraal. Het gaat om een proef die dit jaar en volgend jaar zal duren.
Gemeentelijke steun en uitvoering door Arriva
De gemeenten Lelystad en Almere hebben elk toegezegd 100.000 euro per jaar beschikbaar te stellen als financiële garantie voor deze nachttrein. De lijn wordt uitgevoerd door Arriva en rijdt alleen in de nachten van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag.
De dienstregeling ziet er als volgt uit:
- De trein vertrekt uit Zwolle en arriveert om 1.46 uur in Lelystad en om 1.59 uur in Almere Centrum.
- Reizigers kunnen op Amsterdam Centraal en Schiphol overstappen op andere nachttreinen.
- De terugrit van Schiphol naar Zwolle stopt om 3.17 uur in Almere Centrum en om 3.36 uur in Lelystad.
Verbeterde bereikbaarheid voor Lelystad & Almere
Voor Lelystad en Almere betekent de nachttrein een langgekoesterde wens die in vervulling gaat. De trein verbetert de bereikbaarheid van beide steden aanzienlijk, zo stellen de wethouders. “De nachttrein biedt nieuwe mogelijkheden voor inwoners die willen uitgaan, werken of om andere redenen ’s nachts willen reizen,” aldus de wethouders van Lelystad en Almere.
NS en de discussie over subsidiëring
Oorspronkelijk zou de nachttrein door NS worden gereden, maar het spoorbedrijf trok zich in juni terug na een conflict over de voorwaarden. Arriva bood aan de trein buiten de reguliere concessie te laten rijden onder het zogenoemde “open toegangsrecht,” maar hiervoor bleek toch een gemeentelijke bijdrage nodig te zijn.
NS reageert teleurgesteld op deze constructie. “Wij waren in de veronderstelling dat Arriva de trein zonder subsidie zou rijden,” aldus een woordvoerder van NS. “Nu blijkt dat er toch sprake is van subsidiëring. In dat geval hadden wij onze plannen niet hoeven intrekken. Wij zullen hierover contact opnemen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.”
Gemeentelijke bijdragen en juridische hobbels
Om te voorkomen dat de gemeentelijke subsidie als staatssteun wordt aangemerkt, wordt de opbrengst van elk verkocht ticket door Arriva in mindering gebracht op de subsidie. In het meest gunstige scenario krijgen de gemeenten Almere en Lelystad hun bijdrage volledig terug.
Er is echter nog een belangrijk detail: de gemeente Almere moet de nachttrein officieel via TenderNed aanbesteden. Dit betekent dat andere spoorbedrijven twintig dagen de tijd krijgen om bezwaar in te dienen tegen de constructie.
Enthousiasme in Almere
Het Almeerse D66-raadslid Spencer Alberg reageert positief op de komst van de nachttrein. “Dit is geweldig nieuws voor Almeerders die ’s nachts in Amsterdam en Schiphol werken of in het weekend willen uitgaan,” zegt hij. “Daarnaast is dit ook een belangrijke stap voor meer concurrentie op het spoor.”
De komende weken wordt duidelijk of er bezwaren worden ingediend tegen de subsidieregeling. Als dat niet gebeurt, kunnen reizigers in maart de nieuwe nachttrein tussen Zwolle en Schiphol verwelkomen.