Volgens reizigersorganisatie Rover wordt er te weinig materieel ingezet om reizigers op te vangen tijdens de werkzaamheden tussen Utrecht CS en Woerden. Zo zouden er te weinig treinen worden ingezet, wordt er omleidingsroutes te korte treinen ingezet en wordt er toeslag gerekend op de aanbevolen omleidingsroute per IC Direct. Zo zouden er treinen worden ingezet met 6 treinstellen, waar doorgaans 10 treinstellen worden gebruikt.
Een week vertragingen is één ding, maar NS zet bij Utrecht ook nog veel te korte treinen in, claimt Rover. https://t.co/bpDqbognad
— AD.nl (@ADnl) 26 oktober 2018
Reactie NS op klachten Rover
De NS laat in een reactie weten dat zij alles op alles zetten om de grote reizigersstroom op te vangen. Treinen zijn zo lang als deze kunnen zijn en het traject van de IC Direct is geen aanbevolen omleidingsroute, omdat de treinen te vol zijn. De toeslag op het traject zou bewust worden gehandhaafd tijdens de werkzaamheden. Verder geeft NS aan dat overlast op pieken van de reizigersdrukte niet is te voorkomen tijdens de werkzaamheden en dat er alles op alles wordt gezet om de reis zo aangenaam mogelijk te maken.
Reizigers
Hoewel de drukte niet altijd even comfortabel is, is er begrip voor de situatie. Een groot aantal reizigers snapt de overlast tijdens werkzaamheden en kijkt uit naar hetgeen wat zij ervoor terugkrijgen; 4 sporen tussen Utrecht en Vleuten en een spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal.