Kosten Lelylijn fors hoger: minimaal 13,8 miljard euro nodig

De aanleg van de Lelylijn, de beoogde spoorlijn tussen de Randstad en het noorden van Nederland, zal aanzienlijk duurder uitvallen dan oorspronkelijk begroot. Waar in eerste instantie 3 miljard euro was gereserveerd, worden de kosten nu geraamd op minimaal 13,8 miljard euro. Dit blijkt uit een recent onderzoek uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur. Staatssecretaris Jansen (openbaar vervoer) zal de Tweede Kamer vandaag informeren over deze financiële tegenvaller.

Voordelen van de Lelylijn

Ondanks de oplopende kosten zien het Rijk, betrokken regio’s en de Europese Unie voordelen in de aanleg van de Lelylijn. De spoorlijn wordt gezien als een stimulans voor zowel economische groei als ruimtelijke ontwikkeling. Het project kan nieuwe woon- en werkgebieden ontsluiten en de verbindingen tussen Groningen, Leeuwarden en andere steden in Nederland verbeteren. Bovendien zou de lijn mogelijk tienduizenden banen kunnen opleveren, vooral als steden als Drachten, Lelystad en Emmeloord worden betrokken. Eerder al kreeg het plan steun van coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB.

Financieringsproblemen en vertragingen

De hogere kosten vormen echter een groot obstakel voor de realisatie van de Lelylijn. Staatssecretaris Jansen zal aankondigen dat alternatieve opties voor het project eveneens aanzienlijk duurder zijn, met schattingen variërend tussen de 6 en 21 miljard euro. Om de financiële tekorten te dichten, wil Jansen een beroep doen op de noordelijke provincies en Europese steun aanvragen.

Hoewel de Lelylijn is goedgekeurd als onderdeel van het Europese TEN-T spoornetwerk, is het beschikbare Europese budget op dit moment uitgeput. Nieuwe financiering vanuit de EU is pas vanaf 2028 beschikbaar. Bovendien moet voor grootschalige infrastructuurprojecten, zoals bepaald in Nederland, 75% van de financiering van tevoren geregeld zijn, wat bij de Lelylijn nog niet het geval is. Hierdoor dreigt verdere vertraging.

Toekomst van het project

In november wil Jansen in gesprek gaan met de noordelijke provincies om te bepalen of het project kan doorgaan of dat de aanleg voorlopig moet worden uitgesteld. Zonder extra financiële bijdragen lijkt uitstel onvermijdelijk.

Ook kosten Nedersaksenlijn stijgen

Niet alleen de Lelylijn kampt met financiële problemen. De Nedersaksenlijn, een spoorverbinding tussen Groningen en Enschede, kent eveneens grote tekorten. Staatssecretaris Jansen zal de Tweede Kamer informeren dat er nog eens 1,7 miljard euro extra nodig is om dit project te realiseren, een bedrag dat momenteel niet beschikbaar is. Dit zorgt voor extra druk op de voortgang van beide spoorprojecten.

Ontvang aanbiedingen

Met kinderen op wintersport in Frankrijk per trein

Met kinderen op wintersport in Frankrijk per trein

Steeds meer gezinnen kiezen voor de trein richting de Franse Alpen. Dat is niet zo gek: je reist ontspannen, zonder files of winterbandenstress, en je komt aan in het hart van de bergen. De hogesnelheidslijnen richting Zuid-Frankrijk sluiten perfect aan op bekende...

Werkzaamheden stationsgebied Venlo en omgeving

Werkzaamheden stationsgebied Venlo en omgeving

ProRail werkt van zaterdag 22 november tot maandag 1 december aan het spoor in en rond station Venlo. De werkzaamheden zijn onderdeel van het project Opwaardering Maaslijn, dat bedoeld is om de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond betrouwbaarder te maken en...

Hotel en trein actie in november & december 2025

Hotel en trein actie in november & december 2025

Reizigers die een korte stedentrip binnen Nederland willen maken, kunnen opnieuw profiteren van diverse dagdeals waarbij een hotelovernachting wordt gecombineerd met een NS-treinretour. De aanbiedingen zijn tijdelijk beschikbaar en richten zich vooral op populaire...

Pin It on Pinterest