Kosten Lelylijn fors hoger: minimaal 13,8 miljard euro nodig

De aanleg van de Lelylijn, de beoogde spoorlijn tussen de Randstad en het noorden van Nederland, zal aanzienlijk duurder uitvallen dan oorspronkelijk begroot. Waar in eerste instantie 3 miljard euro was gereserveerd, worden de kosten nu geraamd op minimaal 13,8 miljard euro. Dit blijkt uit een recent onderzoek uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur. Staatssecretaris Jansen (openbaar vervoer) zal de Tweede Kamer vandaag informeren over deze financiële tegenvaller.

Voordelen van de Lelylijn

Ondanks de oplopende kosten zien het Rijk, betrokken regio’s en de Europese Unie voordelen in de aanleg van de Lelylijn. De spoorlijn wordt gezien als een stimulans voor zowel economische groei als ruimtelijke ontwikkeling. Het project kan nieuwe woon- en werkgebieden ontsluiten en de verbindingen tussen Groningen, Leeuwarden en andere steden in Nederland verbeteren. Bovendien zou de lijn mogelijk tienduizenden banen kunnen opleveren, vooral als steden als Drachten, Lelystad en Emmeloord worden betrokken. Eerder al kreeg het plan steun van coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB.

Financieringsproblemen en vertragingen

De hogere kosten vormen echter een groot obstakel voor de realisatie van de Lelylijn. Staatssecretaris Jansen zal aankondigen dat alternatieve opties voor het project eveneens aanzienlijk duurder zijn, met schattingen variërend tussen de 6 en 21 miljard euro. Om de financiële tekorten te dichten, wil Jansen een beroep doen op de noordelijke provincies en Europese steun aanvragen.

Hoewel de Lelylijn is goedgekeurd als onderdeel van het Europese TEN-T spoornetwerk, is het beschikbare Europese budget op dit moment uitgeput. Nieuwe financiering vanuit de EU is pas vanaf 2028 beschikbaar. Bovendien moet voor grootschalige infrastructuurprojecten, zoals bepaald in Nederland, 75% van de financiering van tevoren geregeld zijn, wat bij de Lelylijn nog niet het geval is. Hierdoor dreigt verdere vertraging.

Toekomst van het project

In november wil Jansen in gesprek gaan met de noordelijke provincies om te bepalen of het project kan doorgaan of dat de aanleg voorlopig moet worden uitgesteld. Zonder extra financiële bijdragen lijkt uitstel onvermijdelijk.

Ook kosten Nedersaksenlijn stijgen

Niet alleen de Lelylijn kampt met financiële problemen. De Nedersaksenlijn, een spoorverbinding tussen Groningen en Enschede, kent eveneens grote tekorten. Staatssecretaris Jansen zal de Tweede Kamer informeren dat er nog eens 1,7 miljard euro extra nodig is om dit project te realiseren, een bedrag dat momenteel niet beschikbaar is. Dit zorgt voor extra druk op de voortgang van beide spoorprojecten.

Ontvang aanbiedingen

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Met de invoering van een nieuwe dienstregeling kunnen treinreizigers vanaf zondag op meer momenten van de dag met de trein reizen. Vanuit verschillende plaatsen is het mogelijk om eerder in de ochtend of juist later in de avond te vertrekken. Daarnaast breidt de NS...

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

Ondanks de toenemende slijtage van het Nederlandse spoornet en een groeiend aantal storingen, zijn de prestaties van de NS in het afgelopen jaar verbeterd. Treinen reden vaker op tijd en reizigers hadden vaker een zitplaats. Dat blijkt uit de eindejaarsprognose die de...

Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Treinen die militair materieel vervoeren krijgen in de toekomst voorrang op reizigers- en goederentreinen. Dat heeft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Volgens hem is de maatregel nodig vanwege de toegenomen...

Pin It on Pinterest