Het studententeam van TU Delft dat zich bezighoudt met de hyperlooptrein heeft vandaag zijn prototype gepresenteerd. Het team gaat met dit prototype van een toekomstige hyperlooptrein de strijd aan met het model van MIT, waarbij beide teams de trein mogen testen op het testtraject van ruimtebedrijf SpaceX van oprichter Elon Musk. Het ontwerp van de uiteindelijke winnaar zal als basis dienen voor de toekomstige hyperlooptrein die grote steden op grote afstanden met elkaar zou moeten verbinden.
Wat is een Hyperlooptrein?
Een Hyperlooptrein is een magneettrein die door een vacuümbuis reist, waardoor luchtweerstand en rolwrijving wordt geminimaliseerd. Op deze manier zou het model van TU Delft een topsnelheid van ongeveer 1000 kilometer per uur moeten halen. Lange afstanden zouden in de toekomst dan veel sneller kunnen worden afgelegd wat in een kortere reistijd resulteert.
Het prototype is momenteel op halve schaal gemaakt en zou op het testtraject van 1 kilometer lang een topsnelheid van 400 kilometer per uur moeten halen. Het testtraject wordt gebouwd door ruimtebedrijf SpaceX, waarop de verschillende prototypes van deelnemers zullen worden getest.
Verschil tussen TU Delft en MIT
Het verschil tussen het prototype van TU Delft en die van MIT is niet zo groot. Materiaal gebruik, aandrijving en het ontwerp hebben veel van elkaar weg. Het verschil tussen de Hyperlooptrein van TU Delft en MIT zit hem in het remsysteem, waarbij TU Delft gebruik maakt van een electrisch systeem en MIT van een hydraulisch systeem.
Het testtraject zal uiteindelijk moeten uitwijzen welk ontwerp beter is en door mag naar de productiefase.