Eerder publiceerde wij over de Hyperloop-trein die het treinverkeer in de toekomst totaal zal veranderen. Aanvankelijk lag de focus op reizigersvervoer, maar nu kijken diverse partijen ook naar de mogelijkheden voor goederenvervoer. Lokale overheden, Schiphol en grote bedrijven die handelen in groenten, fruit en bloemen tekende afgelopen week een convenant om de inzet van de hyperloop als goederentrein verder te onderzoeken. Hierbij kijkt een team naar mogelijkheden tussen Amsterdam en Rotterdam. Bedoelt om de huidige goederenknooppunten met elkaar te verbinden. Volgens een woordvoerder zou dit een goede eerste stap zijn voor een Europees hyperloop-netwerk.
Op dit moment lopen er belangrijke goederenroutes via Ridderkerk, Barendrecht, Rotterdam, Westland, Den Haag, Katwijk, Zoeterwoude, Haarlemmermeer, Amsterdam en Aalsmeer. Wanneer de commerciële partijen deze steden met een razendsnelle hyperloop verbinden kan een zeer futuristische en duurzame stap worden gezet. Het onderzoek zal de mogelijkheden, kosten en haalbaarheid moeten inschatten, waarna er mogelijk subsidies en investeringen vrijkomen.
Wat is de Hyperloop trein?
De hyperloop-trein reist door een ‘lage-druk’ tunnel of buis, waardoor (lucht)weerstand wordt geminimaliseerd en vervoerders hoge snelheden behalen. In theorie kan je hiermee reizigers of goederen met 1200 kilometer per uur van A naar B vervoeren. Het initiatief komt oorspronkelijk vanuit Elon Musk, waaraan diverse universiteiten wereldwijd hebben meegewerkt. Ook TU-Delft is verbonden aan de ontwikkeling van de hyperloop-trein.