Gemeente Den Haag kiest voor internationale trein

Dankzij de vele klimaatdiscussies m.b.t. uitstoot en gevolgen voor het milieu kiezen steeds meer bedrijven voor de (internationale) trein. Zo ziet NS een groei op zowel alle nationale als internationale bestemmingen. Ook op lokaal niveau lijken organisaties zich nu te interesseren voor de trein. Zo heeft Gemeente Den Haag besloten om dienstreizen naar het buitenland voortaan met de trein af te leggen in plaats van het sterk vervuilende vliegtuig.

0 keer trein naar Londen

Het idee kwam vanuit de Partij voor de Dieren. Zij analyseerde gegevens uit 2018, waaruit bleek dat ambtenaren 29 keer heen en weer gingen naar Londen. In 0 gevallen werd de trein naar Londen gebruikt, terwijl de verbinding prima is. Dinsdag 14 juli is daarom besloten om voor dienstreizen die binnen 8 uur bereikbaar zijn met de trein, niet voor het vliegtuig te kiezen. Zo zullen de burgermeester, wethouders en ambtenaren voor bestemmingen als, Antwerpen, Brussel, Berlijn, Londen en Parijs voor de internationale trein kiezen.

Uitzondering en rapportage

Uitzonderingen op de regel zijn spoedsituaties, zoals een crisis. Hiervoor mogen ambtenaren alsnog het vliegtuig verkiezen boven de trein. Om alles te controleren dient het college jaarlijks te rapporteren over de gemaakte reizen en het vervoermiddel dat daarbij is gebruikt. Tevens moet het college met een uitleg komen als er is afgeweken van de ‘nieuwe regels’.

Ontvang aanbiedingen

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Aalst is een charmante stad in Oost-Vlaanderen, bekend om haar historische centrum, gezellige pleinen en natuurlijk het wereldberoemde carnaval dat op de UNESCO-lijst staat. Het is een fijne bestemming voor een dagje weg of een korte stedentrip, met leuke winkels,...

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

De Nederlandse Spoorwegen (NS) ontvangen in vergelijking met spoorbedrijven in andere Europese landen relatief weinig subsidie. Dat zorgt ervoor dat treinreizen in Nederland relatief duur is en voor een groeiende groep reizigers moeilijk betaalbaar wordt. Nederland...

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

ProRail voldoet dit jaar niet aan de prestatieafspraken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het bedrijf mocht maximaal 520 storingen met grote impact op het treinverkeer hebben, maar dat aantal is inmiddels opgelopen tot 530. Dit jaar al 530 storingen...

Pin It on Pinterest