Faillissement Dinner Train treft 3420 klanten met onbruikbare tickets

In totaal zijn 3420 klanten getroffen door het faillissement van Dinner Train, zo blijkt uit het eerste faillissementsverslag van de aangestelde curator. Het bedrijf, dat bekendstond om het aanbieden van luxe diners in een rijdende trein, vroeg recentelijk faillissement aan en laat aanzienlijke schulden achter.

Bedrijf failliet na geannuleerde ritten

Dinner Train ging eind augustus failliet, nadat meerdere ritten werden geannuleerd. De organisatie laat een schuld na van ten minste 1,2 miljoen euro. Een groot deel daarvan, bijna 870.000 euro, bestaat uit onbruikbare dinertickets die al verkocht waren aan klanten. Daarnaast hebben verschillende leveranciers nog openstaande vorderingen ter waarde van 300.000 euro. Dit bedrag kan verder oplopen, omdat niet alle schuldeisers zich tot nu toe hebben gemeld. Ook de Belastingdienst heeft een claim op het failliete bedrijf. Volgens de curator staan de klanten die tickets hadden gereserveerd, achteraan in de rij voor uitbetaling.

Oorzaken van het faillissement

Curator Fred Froger onderzoekt momenteel de exacte oorzaken van het faillissement, maar heeft al verklaard dat de financiële problemen grotendeels te wijten zijn aan de coronapandemie en de energiecrisis. Tijdens de lockdowns kon Dinner Train geen ritten uitvoeren, wat leidde tot aanzienlijke omzetverliezen.

In 2022 stegen de kosten voor elektriciteit fors door de energiecrisis, mede veroorzaakt door de Russische inval in Oekraïne. De hogere kosten voor het laten rijden van de treinen konden niet doorberekend worden aan klanten die hun tickets al eerder hadden aangeschaft. Technische problemen leidden vervolgens tot meerdere annuleringen van ritten, waardoor de reserveringen verder afnamen. Uiteindelijk zag het bestuur geen andere mogelijkheid dan faillissement aan te vragen.

Investeerders mogelijk in beeld

Eerder deze maand werd bekendgemaakt dat vier investeerders interesse hadden getoond in een mogelijke overname van Dinner Train. Het is op dit moment echter nog onduidelijk of er voortgang is geboekt of dat investeerders zich hebben teruggetrokken. De curator onderzoekt de mogelijkheden voor een doorstart.

Ontvang aanbiedingen

Nieuw treinperron station Amsterdam Zuid in gebruik

Nieuw treinperron station Amsterdam Zuid in gebruik

De bouw van het nieuwe treinperron op station Amsterdam Zuid is afgerond. Boven de Brittenpassage is een extra perron gerealiseerd voor de sporen 1 en 2. Hierdoor reden er tot 27 maart minder treinen van en naar het station, maar vanaf deze datum is het perron weer...

Nieuwe Nightjet-treinen naar Wenen en Innsbruck

Nieuwe Nightjet-treinen naar Wenen en Innsbruck

NS en ÖBB introduceren per 28 mei 2025 de vernieuwde Nightjet-treinen op de treinroutes van Amsterdam naar Wenen en Innsbruck. Met een modern design, verbeterde privacy en extra comfort wordt reizen per nachttrein aantrekkelijker dan ooit. Snel en comfortabel...

Pin It on Pinterest