Elke dag reizen er ongeveer 10 duizend reizigers tussen Leeuwarden en Groningen. Naar verwachting zal dit in de toekomst blijven groeien. Daarom wordt er al sinds 2018 hard gewerkt op het traject tussen Leeuwarden en Groningen, zodat een extra sneltrein kan rijden op het traject.
Aanpassingen spoor tussen Groningen en Leeuwarden
Voor de extra sneltrein zijn verschillende aanpassingen aan het spoor nodig op het traject tussen Groningen en Leeuwarden. Zo krijgt het veiligheidssysteem een update in verband met de verhoogde snelheid, is er een extra spoor nodig tussen Hoogkerk en Zuidhoorn en wordt er bij station Zuidhorn een keerspoor gecreëerd. Zo kan de pendeltrein tussen Groningen en Zuidhorn zonder complicaties blijven bestaan. Verder worden nieuwe seinen geplaatst en wordt het spoor in de bocht van Tytsjerk schuiner ingelegd om de krachten door de verhoogde snelheid op te heffen.
Aanpassingen aan stations
Voor de langere sneltrein moeten bijna alle treinstations en perrons worden aangepast. Een aantal stations voldoet al aan de gestelde eisen, maar heeft enkel een perronverlenging nodig. Gaat om station Feanwâlden, De Westereen, Buitenpost en Grijpskerk. Op overige stations zijn naast de perronverlenging andere aanpassingen noodzakelijk.
Planning
De werkzaamheden zijn begonnen in 2018 en zullen naar verwachting in 2020 worden afgerond. In de tussentijd heeft het verkeer, treinverkeer en omwonende last van trillingen, geluid en alternatieve routes.
Financiering
Voor de aanpassingen aan het spoor en de modernisering van treinstations is 171 miljoen euro uitgetrokken. Deze financiering komt uit het Regiospecifiek Pakket, de compensatie voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn, de provincies Groningen en Fryslân en het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.