Elke dag reizen er ongeveer 10 duizend reizigers tussen Leeuwarden en Groningen. Naar verwachting zal dit in de toekomst blijven groeien. Daarom wordt er al sinds 2018 hard gewerkt op het traject tussen Leeuwarden en Groningen, zodat een extra sneltrein kan rijden op het traject.
Aanpassingen spoor tussen Groningen en Leeuwarden
Voor de extra sneltrein zijn verschillende aanpassingen aan het spoor nodig op het traject tussen Groningen en Leeuwarden. Zo krijgt het veiligheidssysteem een update in verband met de verhoogde snelheid, is er een extra spoor nodig tussen Hoogkerk en Zuidhoorn en wordt er bij station Zuidhorn een keerspoor gecreëerd. Zo kan de pendeltrein tussen Groningen en Zuidhorn zonder complicaties blijven bestaan. Verder worden nieuwe seinen geplaatst en wordt het spoor in de bocht van Tytsjerk schuiner ingelegd om de krachten door de verhoogde snelheid op te heffen.
Aanpassingen aan stations
Voor de langere sneltrein moeten bijna alle treinstations en perrons worden aangepast. Een aantal stations voldoet al aan de gestelde eisen, maar heeft enkel een perronverlenging nodig. Gaat om station Feanwâlden, De Westereen, Buitenpost en Grijpskerk. Op overige stations zijn naast de perronverlenging andere aanpassingen noodzakelijk.
Planning
De werkzaamheden zijn begonnen in 2018 en zullen naar verwachting in 2020 worden afgerond. In de tussentijd heeft het verkeer, treinverkeer en omwonende last van trillingen, geluid en alternatieve routes.
Financiering
Voor de aanpassingen aan het spoor en de modernisering van treinstations is 171 miljoen euro uitgetrokken. Deze financiering komt uit het Regiospecifiek Pakket, de compensatie voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn, de provincies Groningen en Fryslân en het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Aalst is een charmante stad in Oost-Vlaanderen, bekend om haar historische centrum, gezellige pleinen en natuurlijk het wereldberoemde carnaval dat op de UNESCO-lijst staat. Het is een fijne bestemming voor een dagje weg of een korte stedentrip, met leuke winkels,...
De Nederlandse Spoorwegen (NS) ontvangen in vergelijking met spoorbedrijven in andere Europese landen relatief weinig subsidie. Dat zorgt ervoor dat treinreizen in Nederland relatief duur is en voor een groeiende groep reizigers moeilijk betaalbaar wordt. Nederland...
ProRail voldoet dit jaar niet aan de prestatieafspraken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het bedrijf mocht maximaal 520 storingen met grote impact op het treinverkeer hebben, maar dat aantal is inmiddels opgelopen tot 530. Dit jaar al 530 storingen...
Jouw privacy instellingen
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij en onze partners technologieën zoals cookies om informatie over het apparaat op te slaan en/of te openen. Toestemming voor deze technologieën stelt ons en onze partners in staat om persoonlijke gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site te verwerken en om gepersonaliseerde en niet-gepersonaliseerde advertenties te tonen. Als u geen toestemming geeft of deze intrekt, kan dit invloed hebben op bepaalde functies.
Klik hieronder om in te stemmen met het bovenstaande of om specifieke keuzes te maken. Je keuzes zullen alleen worden toegepast op deze site. Je kunt je instellingen te allen tijde wijzigen, inclusief het intrekken van je toestemming, door gebruik te maken van de knoppen op het Cookiebeleid of door te klikken op de knop 'Toestemming beheren' onderaan het scherm.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.