Extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden

Elke dag reizen er ongeveer 10 duizend reizigers tussen Leeuwarden en Groningen. Naar verwachting zal dit in de toekomst blijven groeien. Daarom wordt er al sinds 2018 hard gewerkt op het traject tussen Leeuwarden en Groningen, zodat een extra sneltrein kan rijden op het traject.

Aanpassingen spoor tussen Groningen en Leeuwarden

Voor de extra sneltrein zijn verschillende aanpassingen aan het spoor nodig op het traject tussen Groningen en Leeuwarden. Zo krijgt het veiligheidssysteem een update in verband met de verhoogde snelheid, is er een extra spoor nodig tussen Hoogkerk en Zuidhoorn en wordt er bij station Zuidhorn een keerspoor gecreëerd. Zo kan de pendeltrein tussen Groningen en Zuidhorn zonder complicaties blijven bestaan. Verder worden nieuwe seinen geplaatst en wordt het spoor in de bocht van Tytsjerk schuiner ingelegd om de krachten door de verhoogde snelheid op te heffen.

Aanpassingen aan stations

Voor de langere sneltrein moeten bijna alle treinstations en perrons worden aangepast. Een aantal stations voldoet al aan de gestelde eisen, maar heeft enkel een perronverlenging nodig. Gaat om station Feanwâlden, De Westereen, Buitenpost en Grijpskerk. Op overige stations zijn naast de perronverlenging andere aanpassingen noodzakelijk.

Planning

De werkzaamheden zijn begonnen in 2018 en zullen naar verwachting in 2020 worden afgerond. In de tussentijd heeft het verkeer, treinverkeer en omwonende last van trillingen, geluid en alternatieve routes.

Financiering

Voor de aanpassingen aan het spoor en de modernisering van treinstations is 171 miljoen euro uitgetrokken. Deze financiering komt uit het Regiospecifiek Pakket, de compensatie voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn, de provincies Groningen en Fryslân en het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Ontvang aanbiedingen

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Aalst is een charmante stad in Oost-Vlaanderen, bekend om haar historische centrum, gezellige pleinen en natuurlijk het wereldberoemde carnaval dat op de UNESCO-lijst staat. Het is een fijne bestemming voor een dagje weg of een korte stedentrip, met leuke winkels,...

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

De Nederlandse Spoorwegen (NS) ontvangen in vergelijking met spoorbedrijven in andere Europese landen relatief weinig subsidie. Dat zorgt ervoor dat treinreizen in Nederland relatief duur is en voor een groeiende groep reizigers moeilijk betaalbaar wordt. Nederland...

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

ProRail voldoet dit jaar niet aan de prestatieafspraken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het bedrijf mocht maximaal 520 storingen met grote impact op het treinverkeer hebben, maar dat aantal is inmiddels opgelopen tot 530. Dit jaar al 530 storingen...

Pin It on Pinterest