Extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden

Elke dag reizen er ongeveer 10 duizend reizigers tussen Leeuwarden en Groningen. Naar verwachting zal dit in de toekomst blijven groeien. Daarom wordt er al sinds 2018 hard gewerkt op het traject tussen Leeuwarden en Groningen, zodat een extra sneltrein kan rijden op het traject.

Aanpassingen spoor tussen Groningen en Leeuwarden

Voor de extra sneltrein zijn verschillende aanpassingen aan het spoor nodig op het traject tussen Groningen en Leeuwarden. Zo krijgt het veiligheidssysteem een update in verband met de verhoogde snelheid, is er een extra spoor nodig tussen Hoogkerk en Zuidhoorn en wordt er bij station Zuidhorn een keerspoor gecreëerd. Zo kan de pendeltrein tussen Groningen en Zuidhorn zonder complicaties blijven bestaan. Verder worden nieuwe seinen geplaatst en wordt het spoor in de bocht van Tytsjerk schuiner ingelegd om de krachten door de verhoogde snelheid op te heffen.

Aanpassingen aan stations

Voor de langere sneltrein moeten bijna alle treinstations en perrons worden aangepast. Een aantal stations voldoet al aan de gestelde eisen, maar heeft enkel een perronverlenging nodig. Gaat om station Feanwâlden, De Westereen, Buitenpost en Grijpskerk. Op overige stations zijn naast de perronverlenging andere aanpassingen noodzakelijk.

Planning

De werkzaamheden zijn begonnen in 2018 en zullen naar verwachting in 2020 worden afgerond. In de tussentijd heeft het verkeer, treinverkeer en omwonende last van trillingen, geluid en alternatieve routes.

Financiering

Voor de aanpassingen aan het spoor en de modernisering van treinstations is 171 miljoen euro uitgetrokken. Deze financiering komt uit het Regiospecifiek Pakket, de compensatie voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn, de provincies Groningen en Fryslân en het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Ontvang aanbiedingen

Nieuw treinperron station Amsterdam Zuid in gebruik

Nieuw treinperron station Amsterdam Zuid in gebruik

De bouw van het nieuwe treinperron op station Amsterdam Zuid is afgerond. Boven de Brittenpassage is een extra perron gerealiseerd voor de sporen 1 en 2. Hierdoor reden er tot 27 maart minder treinen van en naar het station, maar vanaf deze datum is het perron weer...

Nieuwe Nightjet-treinen naar Wenen en Innsbruck

Nieuwe Nightjet-treinen naar Wenen en Innsbruck

NS en ÖBB introduceren per 28 mei 2025 de vernieuwde Nightjet-treinen op de treinroutes van Amsterdam naar Wenen en Innsbruck. Met een modern design, verbeterde privacy en extra comfort wordt reizen per nachttrein aantrekkelijker dan ooit. Snel en comfortabel...

Pin It on Pinterest