Eerste zelfrijdende trein op Hanzelijn op 10 december

Op 10 december gaat NS het eerste experiment met zelfrijdende treinen uitvoeren op de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle. Vervoerder NS voert de proef uit met Automatic Train Operation (ATO). Uiteraard zal er een machinist aanwezig zijn om in te grijpen bij problemen. Voor het experiment wordt een Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) gebruikt. In de nacht zal de zelfrijdende trein over het spoor van de Hanzelijn rijden.

Computerunit met ATO

Aan boord van de SNG is een computerunit geplaatst met ATO. Deze communiceert met het besturingssysteem om de trein te laten rijden, remmen en stoppen. Zowel personeel van NS als de Spaanse leverancier CAF zijn aanwezig om systemen te controleren en data te verzamelen. Mocht er iets fout gaan kan de machinist direct ingrijpen om escalatie te voorkomen. Om het systeem te verbeteren gaan NS en CAF de komende maanden vaker testen. Hierbij maakt NS de proef zwaarder om ATO te testen met gladheid, perrons en andere factoren.

Ontvang aanbiedingen

NS zet extra treinen in voor Formule 1-weekend Zandvoort

NS zet extra treinen in voor Formule 1-weekend Zandvoort

Tijdens de Formula 1 Dutch Grand Prix in Zandvoort, die van 29 tot en met 31 augustus plaatsvindt, rijdt NS een speciale dienstregeling. Tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee vertrekken dit weekend elke vijf minuten treinen, waarmee tot 10.000 reizigers per...

Pin It on Pinterest