Eerste zelfrijdende trein op Hanzelijn op 10 december

Op 10 december gaat NS het eerste experiment met zelfrijdende treinen uitvoeren op de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle. Vervoerder NS voert de proef uit met Automatic Train Operation (ATO). Uiteraard zal er een machinist aanwezig zijn om in te grijpen bij problemen. Voor het experiment wordt een Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) gebruikt. In de nacht zal de zelfrijdende trein over het spoor van de Hanzelijn rijden.

Computerunit met ATO

Aan boord van de SNG is een computerunit geplaatst met ATO. Deze communiceert met het besturingssysteem om de trein te laten rijden, remmen en stoppen. Zowel personeel van NS als de Spaanse leverancier CAF zijn aanwezig om systemen te controleren en data te verzamelen. Mocht er iets fout gaan kan de machinist direct ingrijpen om escalatie te voorkomen. Om het systeem te verbeteren gaan NS en CAF de komende maanden vaker testen. Hierbij maakt NS de proef zwaarder om ATO te testen met gladheid, perrons en andere factoren.

Ontvang aanbiedingen

Met kinderen op stedentrip naar Duitsland per trein

Met kinderen op stedentrip naar Duitsland per trein

Een stedentrip naar Duitsland is voor gezinnen een fijne manier om er even tussenuit te gaan. De reis is kort, de steden zijn overzichtelijk en kindvriendelijke activiteiten zijn nooit ver weg. De trein maakt het extra ontspannen: geen files, geen gedoe met parkeren...

Met kinderen op stedentrip naar België per trein

Met kinderen op stedentrip naar België per trein

Een stadstocht met het gezin naar België is ideaal per trein: comfortabel, ontspannen en midden in de stad. Dankzij de EuroCity en EuroCity Direct-verbindingen van NS International reis je vanuit Nederland naar Belgische steden zonder overstapstress. Voor kinderen...

NS bestelt 36 nieuwe sprinters, tevens inzetbaar als InterCity

NS bestelt 36 nieuwe sprinters, tevens inzetbaar als InterCity

De NS trekt ruim 400 miljoen euro uit voor de aankoop van 36 nieuwe sprintertreinen. Deze zogeheten Flirt Flex-treinen worden gebouwd door de Zwitserse fabrikant Stadler en krijgen het klassieke geelblauwe NS-uiterlijk. De eerste treinstellen worden vanaf 2030 op het...

Pin It on Pinterest