Eerste snellere verbinding tussen Amsterdam en Berlijn

Al langer pleit de NS voor een snellere internationale verbinding tussen Amsterdam Centraal en Berlijn Hbf, maar door de vele tussenstops en de locomotief wissel op de grens is een kortere reistijd niet mogelijk. Daarbij wordt er in zowel de Nederlandse als de Duitse dienstregeling prioriteit gegeven aan het regionaal en streekvervoer, waardoor internationale reizigers langer in de trein zitten. Om te laten zien dat een snellere verbinding mogelijk is en aan te geven dat de NS bereid is om mee te werken zal er maandagochtend 17 september een snellere IC Berlijn naar Berlijn rijden, waarbij tussenstops binnen Nederland worden overgeslagen en de reguliere reistijd van 6 uur en 20 minuten met 27 minuten wordt ingekort.

Berlijn

De trein rijdt eenmalig van Amsterdam Centraal naar Bad Bentheim, waarna deze volgens het normale traject binnen Duitsland verder reist. Daarbij heeft de NS 12 locomotieven besteld die op de grens van Nederland en Duitsland niet meer hoeven te stoppen. Daarbij zou de internationale trein naar Duitsland nog veel meer winst kunnen behalen door ook in Duitsland de reistijd te verminderen. Zo kan er gebruik worden gemaakt van het traject tussen Hannover en Berlijn, dat reeds aanwezig is of van een beter ontwerp van de dienstregeling.

Roger van Boxtel over een snelle internationale verbinding

Mis niks!

Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief!

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

Wanneer goedkope treinkaartjes en uitjes?

Wanneer goedkope treinkaartjes en uitjes?

We kunnen allemaal niet wachten om weer te reizen. Waar we normaal gesproken meer dan 30 aanbiedingen op de website hebben, is dat dit jaar wel even anders. Toch zijn er nog steeds mogelijkheden om goedkoop met de trein te reizen. Hier vertellen wij graag alles over,...

Komen goedkope treinkaartjes weer terug?

Komen goedkope treinkaartjes weer terug?

We kunnen allemaal niet wachten om weer leuke dingen te doen. Ook NS verwacht in de periode na Corona weer treinuitjes, hotelovernachtingen, evenementen en dagjes weg te stimuleren. We moeten immers zo snel mogelijk weer terug naar de oude situatie en...

Meer treinen op drukke trajecten

Meer treinen op drukke trajecten

Het is geen geheim dat NS in 2020 minder reizigers heeft mogen verwelkomen, dan in de voorgaande jaren. NS moet daarom inkrimpen en personeel lijkt hier de dupe van te worden. Toch verwacht NS in 2025 weer op het 'oude' aantal reizigers te zitten en daarom innoveert...