Deutsche Bahn: vernieuwing van spoor in Duitsland

De Deutsche Bahn heeft aangekondigd deze zomer te starten met het grootste moderniseringsproject in zijn geschiedenis. In de komende zes jaar zullen 40 cruciale spoortrajecten worden vernieuwd om de infrastructuur weer toekomstbestendig te maken, zo meldt de Duitse nieuwssite N-tv.

De Duitse overheid en het spoorwegbedrijf bundelen hun krachten en investeren gezamenlijk bijna 40 miljard euro in deze omvangrijke werkzaamheden. Volgens de vervoerder voldoet het huidige spoor niet meer aan de vereiste normen, wat leidt tot aanzienlijke vertragingen.

Het doel is om tegen 2030 het spoor in staat te stellen dagelijks 29,2 miljoen reizigers te verwerken over het uitgestrekte spoornetwerk van 30.000 kilometer in Duitsland. Uiteindelijk zal er over een traject van 4.000 kilometer uitgebreid onderhoud plaatsvinden.

Trein Nieuws Nederland

Investering van 39,5 miljard euro

De geschatte kosten voor dit ambitieuze project bedragen 39,5 miljard euro. Een aanzienlijk bedrag van 11,5 miljard euro wordt gefinancierd via de Duitse overheidsbegroting van dit jaar, met als doel de financiering tot 2027 te waarborgen.

Daarnaast komt er nog eens 12,5 miljard euro uit het Klimaat- en Transformatiefonds (KTF). Deutsche Bahn zelf draagt 3 miljard euro bij, terwijl nog eens 12,5 miljard euro wordt gegenereerd door de verkoop van aandelen in onder andere cargobedrijf Schenker, evenals aandelen van de overheid in Deutsche Post en Deutsche Telekom.

Projectomvang en vernieuwingen

Het Duitse spoorvervoer kampt momenteel met vertragingen als gevolg van frequente kleine reparaties op verschillende locaties. Om alle trajecten klaar te stomen voor de toekomst, zullen op termijn enkele langeafstandstrajecten tijdelijk worden stilgelegd. Hierdoor krijgen stations, sporen, wissels, bovenleidingen, seinen en geluidswerende wanden de broodnodige vernieuwing.

Het startschot voor deze omvangrijke modernisering wordt gegeven op 15 juli met de aanpak van het 74 kilometer lange Riedbahn-traject tussen Frankfurt am Main en Mannheim. Gedurende deze periode wordt het langeafstandsvervoer omgeleid, waarbij bussen een groot aantal treinreizigers van de 15.000 passagiers per dag zullen overnemen.

Nog 6 trajecten

In 2025 staan de spoorlijnen Hamburg-Berlijn en Emmerich-Oberhausen op de planning, gevolgd door vijf andere trajecten in 2026. Het project zal tegen 2030 worden afgerond met de renovatie van de Mannheim-Karlsruhe-lijn.

Ontvang aanbiedingen

NS International met korting in september 2025

NS International met korting in september 2025

Wie vanuit Amsterdam de trein pakt, heeft een schat aan Europese steden binnen handbereik. Het grote voordeel: je stapt in hartje stad op en komt in het centrum van je bestemming weer uit! Ook met de trein op citytrip? Dan bestel je in september 2025 treinkaartjes met...

Kajakken en kanoën in Duitsland per trein

Kajakken en kanoën in Duitsland per trein

Duitsland biedt talloze rivieren en meren die ideaal zijn om per kajak of kano te verkennen. Van rustige tochten door uitgestrekte natuurgebieden tot avontuurlijke afdalingen in smalle kloven: er is voor ieder wat wils. Bovendien zijn veel bestemmingen eenvoudig...

Kajakken en kanoën in Frankrijk per trein

Kajakken en kanoën in Frankrijk per trein

Frankrijk staat bekend om zijn schilderachtige rivieren en rustige wateren, perfect voor een dagje of weekend op het water. Voor wie met de trein reist, zijn veel van deze bestemmingen goed bereikbaar met maximaal één overstap vanuit Nederland. Zo combineer je...

Pin It on Pinterest