Deutsche Bahn: vernieuwing van spoor in Duitsland

De Deutsche Bahn heeft aangekondigd deze zomer te starten met het grootste moderniseringsproject in zijn geschiedenis. In de komende zes jaar zullen 40 cruciale spoortrajecten worden vernieuwd om de infrastructuur weer toekomstbestendig te maken, zo meldt de Duitse nieuwssite N-tv.

De Duitse overheid en het spoorwegbedrijf bundelen hun krachten en investeren gezamenlijk bijna 40 miljard euro in deze omvangrijke werkzaamheden. Volgens de vervoerder voldoet het huidige spoor niet meer aan de vereiste normen, wat leidt tot aanzienlijke vertragingen.

Het doel is om tegen 2030 het spoor in staat te stellen dagelijks 29,2 miljoen reizigers te verwerken over het uitgestrekte spoornetwerk van 30.000 kilometer in Duitsland. Uiteindelijk zal er over een traject van 4.000 kilometer uitgebreid onderhoud plaatsvinden.

Trein Nieuws Nederland

Investering van 39,5 miljard euro

De geschatte kosten voor dit ambitieuze project bedragen 39,5 miljard euro. Een aanzienlijk bedrag van 11,5 miljard euro wordt gefinancierd via de Duitse overheidsbegroting van dit jaar, met als doel de financiering tot 2027 te waarborgen.

Daarnaast komt er nog eens 12,5 miljard euro uit het Klimaat- en Transformatiefonds (KTF). Deutsche Bahn zelf draagt 3 miljard euro bij, terwijl nog eens 12,5 miljard euro wordt gegenereerd door de verkoop van aandelen in onder andere cargobedrijf Schenker, evenals aandelen van de overheid in Deutsche Post en Deutsche Telekom.

Projectomvang en vernieuwingen

Het Duitse spoorvervoer kampt momenteel met vertragingen als gevolg van frequente kleine reparaties op verschillende locaties. Om alle trajecten klaar te stomen voor de toekomst, zullen op termijn enkele langeafstandstrajecten tijdelijk worden stilgelegd. Hierdoor krijgen stations, sporen, wissels, bovenleidingen, seinen en geluidswerende wanden de broodnodige vernieuwing.

Het startschot voor deze omvangrijke modernisering wordt gegeven op 15 juli met de aanpak van het 74 kilometer lange Riedbahn-traject tussen Frankfurt am Main en Mannheim. Gedurende deze periode wordt het langeafstandsvervoer omgeleid, waarbij bussen een groot aantal treinreizigers van de 15.000 passagiers per dag zullen overnemen.

Nog 6 trajecten

In 2025 staan de spoorlijnen Hamburg-Berlijn en Emmerich-Oberhausen op de planning, gevolgd door vijf andere trajecten in 2026. Het project zal tegen 2030 worden afgerond met de renovatie van de Mannheim-Karlsruhe-lijn.

Ontvang aanbiedingen

Wandelvakantie per trein: Ontdek 5 natuurbestemmingen in België

Wandelvakantie per trein: Ontdek 5 natuurbestemmingen in België

België ligt op steenworp afstand, maar verrast met een enorme diversiteit aan natuur. Van glooiende heuvels en diepe wouden tot stille valleien en klaterende rivieren: het land is een wandelparadijs voor natuurliefhebbers. En het mooiste? Je reist er eenvoudig en...

European Sleeper naar Dresden

European Sleeper naar Dresden

☑️ ☑️ Nachttrein naar Dresden v.a. € 49,99 ☑️ Diverse opstapstations in NL ☑️ Reis, terwijl je slaapt! Zoek tickets Ontspannen naar Dresden met de nachttrein Wil je comfortabel en zonder overstappen naar het oosten van Duitsland reizen? De European Sleeper naar...

Zeeuwse Lijn presteert fors beter in 2025

Zeeuwse Lijn presteert fors beter in 2025

De prestaties op de Zeeuwse Lijn zijn in de eerste vier maanden van 2025 aanzienlijk verbeterd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling op 15 december 2024 kwam 95,8 procent van de treinreizigers in Zeeland op tijd...

Pin It on Pinterest