De Deutsche Bahn heeft aangekondigd deze zomer te starten met het grootste moderniseringsproject in zijn geschiedenis. In de komende zes jaar zullen 40 cruciale spoortrajecten worden vernieuwd om de infrastructuur weer toekomstbestendig te maken, zo meldt de Duitse nieuwssite N-tv.
De Duitse overheid en het spoorwegbedrijf bundelen hun krachten en investeren gezamenlijk bijna 40 miljard euro in deze omvangrijke werkzaamheden. Volgens de vervoerder voldoet het huidige spoor niet meer aan de vereiste normen, wat leidt tot aanzienlijke vertragingen.
Het doel is om tegen 2030 het spoor in staat te stellen dagelijks 29,2 miljoen reizigers te verwerken over het uitgestrekte spoornetwerk van 30.000 kilometer in Duitsland. Uiteindelijk zal er over een traject van 4.000 kilometer uitgebreid onderhoud plaatsvinden.
Investering van 39,5 miljard euro
De geschatte kosten voor dit ambitieuze project bedragen 39,5 miljard euro. Een aanzienlijk bedrag van 11,5 miljard euro wordt gefinancierd via de Duitse overheidsbegroting van dit jaar, met als doel de financiering tot 2027 te waarborgen.
Daarnaast komt er nog eens 12,5 miljard euro uit het Klimaat- en Transformatiefonds (KTF). Deutsche Bahn zelf draagt 3 miljard euro bij, terwijl nog eens 12,5 miljard euro wordt gegenereerd door de verkoop van aandelen in onder andere cargobedrijf Schenker, evenals aandelen van de overheid in Deutsche Post en Deutsche Telekom.
Projectomvang en vernieuwingen
Het Duitse spoorvervoer kampt momenteel met vertragingen als gevolg van frequente kleine reparaties op verschillende locaties. Om alle trajecten klaar te stomen voor de toekomst, zullen op termijn enkele langeafstandstrajecten tijdelijk worden stilgelegd. Hierdoor krijgen stations, sporen, wissels, bovenleidingen, seinen en geluidswerende wanden de broodnodige vernieuwing.
Het startschot voor deze omvangrijke modernisering wordt gegeven op 15 juli met de aanpak van het 74 kilometer lange Riedbahn-traject tussen Frankfurt am Main en Mannheim. Gedurende deze periode wordt het langeafstandsvervoer omgeleid, waarbij bussen een groot aantal treinreizigers van de 15.000 passagiers per dag zullen overnemen.
Nog 6 trajecten
In 2025 staan de spoorlijnen Hamburg-Berlijn en Emmerich-Oberhausen op de planning, gevolgd door vijf andere trajecten in 2026. Het project zal tegen 2030 worden afgerond met de renovatie van de Mannheim-Karlsruhe-lijn.