Er wordt gezocht naar duurzame alternatieven en reizigers kiezen steeds vaker voor de trein. Zo stijgt niet alleen het aantal treinreizigers in Nederland, maar profiteert ook het internationaal treinverkeer van de bewustwording. Zowel grote bedrijven als consumenten vervangen het vliegtuig steeds vaker voor de trein, waardoor de vraag naar directe treinen van Amsterdam naar Londen toeneemt. Op dit moment rijden er dagelijks drie treinen van Eurostar tussen Amsterdam en Londen, maar dit zou vijf moeten worden als het aan NS ligt.
Drie naar vijf treinen van Eurostar tussen Amsterdam en Londen.
In 2020 wil NS vier treinen van Eurostar laten rijden op het traject en dit zou in 2021 al naar 5 treinen kunnen. Om de verhoging van drie naar vijf te kunnen realiseren wacht NS nog wel even het vierlandenverdrag af. Dit verdrag zou de huidige grenscontrole en onderbreking van de reis moeten voorkomen, door een vroegtijdige controle op het vertrekstation te doen. De vier betrokken landen zijn Nederland, België, Frankrijk en Groot Brittannië.
Directe duurzame verbinding naar Londen
Wanneer een directe verbinding zonder onderbreking mogelijk wordt gemaakt door het vierlandenverdrag zal de reistijd minimaliseren. De reistijd gaat van 4.40 uur naar ongeveer 4 uur, waarmee de trein van Amsterdam, Schiphol en Rotterdam een geduchte tegenstander wordt voor het vliegtuig. Ook grote bedrijven zullen voor zakelijke reizen steeds vaker kiezen voor de internationale trein, wanneer de verbinding optimaal is.
De moderne hogesnelheidstrein stoot vele male minder uit dan het vliegtuig. Zeker op het traject tussen Amsterdam en Londen is een forse CO2 besparing. Een treinreiziger stoot 80% minder CO2 uit dan iemand die vliegt. Jaarlijks gaat het om 1.6 miljoen reizigers tussen Amsterdam en Londen die nu kunnen kiezen uit een goed en bewust alternatief.
Zakelijke internationale reizen tot 700 kilometer met de trein