Hoewel er vaak wordt er anders beweerd, maar uit cijfers van ProRail valt af te lezen dat in 43% van de gevallen de vervoerder de veroorzaker is van de vertraging. In slechts 2,5% van de gevallen is ProRail schuldig, maar duren de herstelwerkzaamheden vaak langer, is er meer overlast en is de impact groter. Zo zijn de vertragingen van de NS relatief snel verholpen en zorgen zij voor 48,5% van de vertragingsuren, terwijl ProRail zorgt voor 28% vertragingsuren.
Afname met 20%
Door alle investeringen en verbeteringen aan de infrastructuur heeft ProRail het aantal technische problemen met 20% zien afnemen. Hiermee moet worden gedacht aan verbeterde remsystemen, verwarmde wissels en vernieuwingen aan het spoor.
Toename van overlast door derden
Hoewel de overlast door innovatie afneemt, is er een toename te zien bij vertraging door derden. Dit betreft o.a. zelfdodingen, spoorlopers, aanrijdingen en diefstal. Mogelijk dat investeringen in beveiligingssystemen als drones en bewaakte overgangen deze stijging kunnen afremmen.