Vaker storing in 1e helft 2015

Vaker storing in 1e helft 2015

Treinen in Nederland hebben vaker last van storingen in de eerste helft van 2015 in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Zo zouden er in de eerste helft van 2014 1131 storingen, terwijl er dit jaar al 1340 waren. Volgens een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen komt dit voornamelijk door het toegenomen aantal defecte treinen. In 2014 waren dat er in de eerste helft van het jaar 141 en dit jaar staat de teller al op 210.

Spoor actie

Probleemtrajecten

Uiteraard zijn er een aantal trajecten in het land die extra last ondervinden van de problematiek. Van deze trajecten hebben wij een tabel gemaakt met probleemtrajecten in de eerste helft van 2015.

TrajectStoringen
Rotterdam Centraal – Hoek van Holland29
Arnhem – Winterswijk23
Amsterdam Centraal – Breda20
Rotterdam Centraal – Breda20

Daarbij heeft het traject van Apeldoorn – Deventer in totaal het langst last gehad van storingen. In totaal zou het traject 4 dagen 12 uur en 35 minuten last hebben gehad van vertragingen die voornamelijk zouden zijn veroorzaakt door de ontsporing van de trein bij Teugen.

Vaker storing in 1e helft 2015

Grote stroomstoring Noord Holland treft treinverkeer

De stroomstoring bij Liander in een hoogspanningsstation in Diemen heeft ook het Openbaar Vervoer in Noord Holland/Flevoland stilgelegd. Zo rijden er geen trams en metro’s meer in de hoofdstad en is er op een groot aantal trajecten geen treinverkeer mogelijk. De NS heeft melding gemaakt van de onderstaande trajecten, maar dat hier later op de dag nog een aantal bijkomen sluiten wij niet uit. 

  • Rond Schiphol
  • Utrecht-Amsterdam/Schiphol
  • Utrecht-Hilversum
  • Hilversum-Amsterdam/Schiphol
  • Lelystad-Almere-Amsterdam/Utrecht
  • Leiden-Amsterdam/Haarlem
  • Haarlem-Alkmaar-Hoorn
  • Amsterdam-Den Helder/Enkhuizen

Oorzaak stroomstoring bij Diemen wordt onderzocht

Medewerkers van Liander zoeken momenteel uit wat de oorzaak van de storing is en zullen dit z.s.m. proberen te verhelpen. Een woordvoerder van Liander meldt dat het waarschijnlijk om een defect gaat, maar kan nog niet precies zeggen wat de oorzaak is. Wanneer onderzoekers van het bedrijf hier meer duidelijkheid over hebben kan er een indicatie gemaakt worden over hoelang het nog zal duren. Voorlopig zal iedereen dus nog even moeten afwachten.

Stroomstoring

Veel overlast

Niet alleen het treinverkeer heeft overlast van de stroomstoring. Veel bedrijven in de Randstad kunnen hun reguliere werkzaamheden niet voortzetten en verschillende mensen zitten vast in de lift. Daarbij zitten een aantal ziekenhuizen zonder stroom en worden Televisiekanalen gedwongen om de noodvoorzieningen in gang te zetten. Ook Schiphol heeft heel even zonder stroom gezeten, waardoor het tijdelijk onmogelijk is om te landen voor inkomende vluchten. Voor het uitgaande vliegverkeer heeft het echter geen gevolgen.

{mymaplocation id=165 width=100% height=400px zoom=11 type=google }

 

 

Vaker storing in 1e helft 2015

Grote treinstoring bij Utrecht Centraal

Er is vandaag een grote treinstoring bij Utrecht Centraal. De problemen zouden zijn veroorzaakt door kapotte bovenleidingen, waardoor treinen niet meer kunnen rijden. Op de traject van Utrecht Centraal naar Schiphol, Den Haag, Breukelen, Den Bosch en Nijmegen is weinig tot geen treinverkeer mogelijk. De NS adviseert reizigers dan ook om Utrecht te mijden indien mogelijk en anders dient men rekening te houden met vertragingen van ruim een uur. Het reparatiewerk aan de bovenleidingen duurt altijd lang, omdat het precisie- en gevaarlijk werk is.

Bezuinigingen spoor

Een woordvoerder van de NS laat weten dat reizigers worden geadviseerd om op de reisplanner te kijken en later van huis te vertrekken. De storing heeft sowieso een groot aantal reizigers in de spits getroffen, maar zal de komende dag nog veel meer slachtoffers maken. De reisplanner geeft momenteel een vertraging van een uur aan, maar dit zou nog kunnen oplopen. Wel heeft de NS omrij mogelijkheden toegevoegd aan de reisplanner, zodat reizigers hier inzicht in krijgen.

Overmacht

Volgens reizigersorganisatie ROVER is het overmacht voor de NS en kunnen zij er niets aan doen. Spoorbeheerder ProRail zou al langer bekend zijn met de problemen rondom Utrecht Centraal, maar heeft momenteel nog niet de oplossing gevonden. Het grote spaghetti netwerk rondom het treinstation wordt opgelost door het verwijderen van wissels, maar hierdoor worden ook de mogelijkheden rondom het spoor gereduceerd.

De problemen rondom het spoor bij Utrecht zullen mogelijk nog de hele dag aanhouden. Mocht u de trein vandaag kunnen mijden dan zouden wij dit zeker aanraden en dan zien we u vanaf morgen uiteraard graag weer terug.

{mymaplocation id=221,219,218,216,208 width=100% height=400px zoom=11 type=google }