Tag: rood

170 treinen door rood in 2013

Onlangs heeft Minister Mansveld cijfers gepubliceerd over het aantal gevallen dat een trein een rood sein negeert. Het zou in 2013 weer 170 keer zijn voorgekomen en dit zou voornamelijk te wijten zijn aan menselijke fouten. Dit zou voornamelijk komen, doordat:

  • Een machinist op dat moment geen rood sein verwacht.
  • Een machinist het niet goed kan zien door het zonlicht.
  • Een machinist wordt afgeleid.

Er zijn in 2013 wel minder rode seinen genegeerd dan in 2012, maar er was in 21 gevallen sprake van een potentieel ernstig risico. Het aantal incidenten moet daarom omlaag om de kans op een ernstig ongeval omlaag te brengen.

Nog altijd negeren teveel machinisten rode seinen langs het spoor

2013, rood, sein, trein, waarschuwingssysteem

Lees verder

Machinisten rijden nog altijd door rood

Uit de cijfers van ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) blijkt dat er nog altijd veel machinisten zijn die een rood sein negeren/missen. Deze cijfers worden de afgelopen jaren extra goed in de gaten gehouden, omdat een ernstig ongeluk vorig jaar met ruim 70 gewonden werd veroorzaakt door het negeren van een rood sein.

Jaarlijks is de doelstelling om slechts 133 keer een rood sein te missen, maar de teller staat na de eerste helft van dit jaar al op 80. Het gebeurd duidelijk nog te vaak dat er een stopteken wordt gemist en daar moet per direct verandering in komen, want een treinongeluk is al vrij snel fataal. Het missen van de rode seinen zou met de huidige technologieën eigenlijk niet meer moeten kunnen. Toch gebeurd het nog te vaak, omdat een groot gedeelte van het Nederlands spoor over verouderde veiligheidssystemen beschikt.

Om dit tegen te gaan zullen er dit jaar nog 800 seinen worden voorzien met een degelijk veiligheidssysteem en lopen er verschillende experimenten om de veiligheid op het spoor te waarborgen.

machinisten, missen, negeren, rood, sein

Kabinet kiest voor veilig spoor

Eindelijk

Na de vreselijke botsing van een aantal maanden geleden heeft het kabinet toch besloten om het spoor uit te rusten met het ERMTS beveiligingssysteem. Het ERMTS beveiligingssysteem zal ervoor zorgen dat elke trein die een rood signaal negeert automatisch gestopt zal worden. Op het huidige moment worden alleen treinen die harder dan 40 km/uur rijden gestopt door het systeem, maar dat zal dus in de toekomst ook voor de langzaam rijdende treinen gelden. Door deze extra veiligheidsmaatregel is het mogelijk om meer treinen te laten rijden op het Nederlandse spoor, waarmee de capaciteit dus vergroot wordt.

Rood sein ERMTS

Duur

Het zal naar alle waarschijnlijkheid nog 10 jaar duren voor het systeem in zijn geheel geïmplementeerd zal zijn in het Nederlandse spoornet. Om hier een extra impuls aan te geven heeft het kabinet extra geïnvesteerd in de plannen om een spoedig verloop te stimuleren.

 

ermts, NS, rood, sein, systeem

Alle rechten voorbehouden 2020 - 2021 | Goedkoop-treinkaartje.nl