Tag: boete

Miljoenenboete voor een te lage klanttevredenheid

Afgelopen week is bekend gemaakt dat de NS een miljoenenverlies heeft geleden in 2013, maar werd al aangekondigd dat er een miljoenenboete vanuit de regering aan zat te komen. De klanttevredenheid was in 2012 nog 49% en was eind 2013 nog maar 47%. Een woordvoerder van de NS laat weten dat dit voor een groot deel te maken heeft met het slechte winterse weer, waardoor de aangepaste dienstregeling 13 keer moest worden ingezet. Daarbij zouden de overvolle treinen van het laatste kwartaal ook niet hebben bijgedragen aan een positieve beoordeling.

NS Miljoenverlies door Fyra

De boete voor het niet behalen van de doelen bedraagt 2,75 miljoen euro en kan worden kwijtgescholden door de regering als de doelen van 2014 wel worden behaald. De NS gaat er dan ook alles aan doen om deze boete te laten verdwijnen, maar voorlopig moet er nog een hoop worden gewerkt aan verbeteringen.

boete, klanttevredenheid, miljoenenboete, reizigers, trein

Zwartrijder moet 76.000 euro boete betalen

Een zwartrijder in België heeft nog ruim 76.000 euro aan boetes openstaan. De man zou in de periode van 2006 tot 2011 ongeveer 367 keer een boete hebben gekregen van de conducteur, maar heeft deze tot op de dag van vandaag nog niet betaald. Door de extra rente, extra boetes en de kosten van deurwaarders zijn de kosten ondertussen opgelopen tot 76.000 euro.

In principe zou de man het niet kunnen betalen, maar onlangs heeft hij het huis van zijn overleden moeder geërfd. De man heeft nu een advocaat in de arm genomen om de boetes van de NMBS aan te vechten om te voorkomen dat hij het huis van zijn moeder direct moet verkopen. Het zou natuurlijk zonde zijn als hij het huis van zijn moeder moet verkopen, door zijn zwartrijders verleden.

advocaat, boete, nmbs, zwartrijder

Hoge boetes voor de NS

Hoge boetes voor de NS

De NS krijgt hoge boetes vanuit het openbaar ministerie opgelegd. Minister Schultz heeft dit aangekondigd, aangezien de prestaties van de Nederlandse Spoorwegen onder de maat waren. In 2010 kreeg de NS al eerder een boete van 2 miljoen opgelegd door het ministerie en kreeg de kans om deze te ontlopen, wanneer het in 2011 zou verbeteren. De NS heeft hier uiteindelijk geen gehoor aan gegeven en kan nu opnieuw een boete van ruim 1,1 miljoen tegemoet zien. De NS krijgt hiervoor wel opnieuw de kans om deze te ontlopen door de klanttevredenheid in 2012 te verhogen. In een interview met Minister Schultz is het onderstaande gezegd:

”De voorlopige boete voor 2012 heeft nu de maximale hoogte”, schetst Schultz. ”Afspraken maken we niet voor niets. Er zijn verbeteringen, maar het moet nog beter. Daar heeft de reiziger recht op. Er reden nog nooit zoveel treinen op tijd. Maar klanttevredenheid is minstens zo belangrijk als punctualiteit. Daar ligt nu de uitdaging voor NS.”

De prijs van een treinkaartjes is tegenwoordig relatief duur voor de zekerheid die je ervoor terug krijgt. Voor deze prijs zou je een garantie van vervoer verwachten, terwijl dit in bepaalde gevallen niet gebeurd en dit kan in sommige omstandigheden een grote impact hebben. De minister vind wel dat er heel wat verbeterd is in de afgelopen jaren, maar weet dat het nog beter kan. Niet alleen op het gebied van reisinformatie, maar ook de punctualiteit en daarmee richt zij zich vooral op het behalen van de afgesproken reistijden.

Reisinformatie

boete, informatie, NS

Alle rechten voorbehouden 2020 - 2021 | Goedkoop-treinkaartje.nl