Hoe duurzaam is reizen eigenlijk en welk vervoersmiddel kan je het best gebruiken? Deze vraag lijkt steeds vaker een rol te spelen bij de keuze van reizigers. Daarom hebben wij uitgezocht welk vervoertuig het meest duurzaam is; het vliegtuig, de trein, bus of auto? Hoe duurzaam zijn deze voertuigen eigenlijk?
CO2 uitstoot per passagier
Hierbij is voornamelijk gelet op de CO2 uitstoot van verschillende voertuigen. Voor het vliegtuig, de trein en bus zijn wij uitgegaan van een vol voertuig. Wanneer een trein voor de helft gevuld is kan de CO2 uitstoot aanzienlijk toenemen.
Binnenlandse vlucht
Langeafstandsvlucht
Auto met 1 persoon
Bus
Auto met 4 personen
Binnenlandse treinreis*
Buitenlandse busreis
Internationale trein*
In de bovenstaande afbeelding is te zien dat een vliegtuig veruit het meeste uitstoot heeft. Een passagiersauto met slechts 1 persoon doet hier echter niet ver voor onder. De trein wint het in het algemeen van elk voertuig.
Voor het verbruik van de auto is een gemiddeld verbruik van auto’s op diesel genomen. Bij de uitstoot van vliegtuigen is naast de CO2-uitstoot een bijkomend effect van uitstoot door vliegen op hoogte weergegeven.
Bron: DBEIS: Greenhouse gas reporting: conversion factors 2019
Elektrische trein en diesellocomotief
Voor de uitstoot van de trein moet rekening worden gehouden met het soort trein. Een elektrische trein (ongeveer 43 gram CO2 per passagier) kan tot wel de helft verbruiken ten opzichte van een trein met een diesellocomotief (ongeveer 90 gram CO2 per passagier).
Trein is grote winnaar
Het zal niemand verbazen, maar de trein is de grote winnaar met CO2 uitstoot. Zeker wanneer deze ook nog eens op groene stroom rijden. Zeker in Nederland is de trein een bewuste keus. Daarbij zit de trein regelmatig overvol, waarmee wij zeer duurzaam bezig zijn.
NS en ProRail voor duurzame maatschappij
Verder is het belangrijk om te weten dat treinen in Nederland op 100% groene stroom rijden sinds 2016 en partijen als ProRail en NS er alles aan doen om de CO2-uitstoot te verminderen.
De restauratie van het stationsgebouw in Nijkerk gaat vandaag officieel van start. Het pand stond al enige tijd in de steigers voor voorbereidende werkzaamheden. De NS voert een uitgebreide renovatie uit met als doel het gebouw te moderniseren, comfortabeler te maken...
ProRail heeft in 2024 precies de gestelde doelstelling voor CO₂-uitstoot gehaald. De totale uitstoot kwam uit op zes kiloton CO₂, vergelijkbaar met het jaarlijkse energieverbruik van 674 huishoudens. Voor 2025 wordt een vergelijkbare uitstoot verwacht. Daling in eigen...
Het gebruik van elektrische fietsen, fatbikes en elektrische scooters op stations neemt toe. Deze vorm van e-mobiliteit draagt bij aan duurzaamheid en bereikbaarheid, maar zorgt ook voor nieuwe vraagstukken rond brandveiligheid. ProRail wil daarom beter begrijpen hoe...
Jouw privacy instellingen
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij en onze partners technologieën zoals cookies om informatie over het apparaat op te slaan en/of te openen. Toestemming voor deze technologieën stelt ons en onze partners in staat om persoonlijke gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site te verwerken en om gepersonaliseerde en niet-gepersonaliseerde advertenties te tonen. Als u geen toestemming geeft of deze intrekt, kan dit invloed hebben op bepaalde functies.
Klik hieronder om in te stemmen met het bovenstaande of om specifieke keuzes te maken. Je keuzes zullen alleen worden toegepast op deze site. Je kunt je instellingen te allen tijde wijzigen, inclusief het intrekken van je toestemming, door gebruik te maken van de knoppen op het Cookiebeleid of door te klikken op de knop 'Toestemming beheren' onderaan het scherm.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.