Op 10 december gaat NS het eerste experiment met zelfrijdende treinen uitvoeren op de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle. Vervoerder NS voert de proef uit met Automatic Train Operation (ATO). Uiteraard zal er een machinist aanwezig zijn om in te grijpen bij problemen. Voor het experiment wordt een Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) gebruikt. In de nacht zal de zelfrijdende trein over het spoor van de Hanzelijn rijden.
Computerunit met ATO
Aan boord van de SNG is een computerunit geplaatst met ATO. Deze communiceert met het besturingssysteem om de trein te laten rijden, remmen en stoppen. Zowel personeel van NS als de Spaanse leverancier CAF zijn aanwezig om systemen te controleren en data te verzamelen. Mocht er iets fout gaan kan de machinist direct ingrijpen om escalatie te voorkomen.
Om het systeem te verbeteren gaan NS en CAF de komende maanden vaker testen. Hierbij maakt NS de proef zwaarder om ATO te testen met gladheid, perrons en andere factoren.