De Nederlandse Spoorwegen (NS) adviseert reizigers in september, de traditioneel drukste reismaand van het jaar, gebruik te maken van rustigere treinverbindingen. Vooral op dinsdagen en donderdagen zijn de spitsuren erg belast, terwijl er tegelijkertijd treinen rijden met voldoende zitplaatsen.
Om reizigers beter te spreiden, zet NS meerdere middelen in. Via pushmeldingen en de zogenoemde druktepoppetjes in de NS-app wordt aangegeven welke treinen rustiger zijn. Daarnaast biedt NS met de PrijsTijd Deal korting aan op minder drukke verbindingen.
Voorbeelden van alternatieven
Uit NS-data blijkt dat sommige van de drukste spitstreinen vrijwel direct een rustiger alternatief hebben. Zo is de Intercity van 08.23 uur vanuit Breda naar Rotterdam vaak overvol, terwijl drie minuten later vanaf hetzelfde perron een Eurocity vertrekt waarin meer dan de helft van de stoelen vrij is. Deze internationale trein mag binnen Nederland zonder toeslag worden gebruikt.
Ook op het traject Den Haag Moerwijk – Den Haag HS is dit zichtbaar: de Sprinter van 08.12 uur is doorgaans overvol, terwijl de trein tien minuten eerder en die tien minuten later beide nog veel zitplaatsen beschikbaar hebben.
Inzet langere treinen
Volgens NS-directeur Dienstregeling Tijmen Voet worden in het najaar waar mogelijk langere treinen ingezet, maar zijn er grenzen aan de capaciteit. “In de spits is er sprake van piekdrukte, buiten die uren rijden treinen grotendeels leeg rond of staan ze stil. Nog meer treinen of langere treinen vergen grote investeringen die uiteindelijk door reizigers en belastingbetalers worden betaald. Verspreiding van reizigers is daarom een efficiëntere oplossing.”
Dit najaar worden extra en langere treinen vooral ingezet op de trajecten Alkmaar–Utrecht, Utrecht–Nijmegen en Rotterdam–Leiden.
Advies aan reizigers
NS benadrukt dat een relatief klein deel van de reizigers dat kiest voor een rustiger trein of een ander reistijdstip al aanzienlijk kan bijdragen aan een betere verdeling van zitplaatsen. Reizigers die flexibel zijn, krijgen het advies om – indien mogelijk – niet op dinsdag of donderdag te reizen. Zo is de spits op woensdag tussen Den Haag Moerwijk en Den Haag HS aanzienlijk rustiger en zijn er op het traject Breda–Rotterdam meer stoelen beschikbaar.
Onderhoud en werkzaamheden
Naast de drukte houdt NS rekening met werkzaamheden van ProRail in het najaar. Deze vinden plaats rond Den Haag Centraal (september), Vught (oktober) en Schiphol (november). Tijdens deze werkzaamheden zet NS vervangend vervoer in, maar vanwege de beperkte capaciteit van bussen wordt reizigers geadviseerd de spits zoveel mogelijk te vermijden.
Om de beschikbare capaciteit zo goed mogelijk te benutten, verplaatst NS het onderhoud van treinen waar mogelijk naar rustiger dagen. Zo zijn er op drukke momenten meer treinen inzetbaar.