Nieuwe ICE 3neo-trein op traject Amsterdam – Berlijn

Vanaf 1 november 2025 worden alle ritten op de route tussen Amsterdam en Berlijn uitgevoerd met de nieuwste ICE 3neo-hogesnelheidstreinen. Deze moderne opvolger van de bekende grijs-rode ICE-treinen is sinds kort ook in Nederland actief. Reizigers profiteren van een comfortabeler interieur, moderne voorzieningen en verbeterde toegankelijkheid.

Nieuwe generatie hogesnelheidstreinen

De ICE 3neo is de opvolger van de ICE3M, die na 24 jaar trouwe dienst toe is aan vervanging. Waar de ICE3M ooit gold als hypermodern, is de techniek inmiddels verouderd en storingsgevoeliger geworden – vooral tijdens warme zomers. Met de ICE 3neo komt daar verandering in.

Volgens Erik Leddy, regisseur ICE International & Nightjet bij NS International, is deze nieuwe trein “de grote belofte van 2024.” Er worden tot eind 2029 in totaal 90 ICE 3neo-treinen ingezet in Duitsland, België en Nederland. De treinen zijn geleverd door Siemens en bieden elk plaats aan 439 reizigers.

Eerste inzet op Amsterdam – Berlijn vanaf september

Hoewel het de bedoeling was om de route tussen Amsterdam en Berlijn uit te voeren met de nieuwe ICE L-treinen (die meer zitplaatsen hebben), zijn deze nog niet beschikbaar. Fabrikant Talgo heeft vertraging opgelopen met de levering. Daarom wordt tijdelijk gebruikgemaakt van de ICE 3neo.

De overgang vindt geleidelijk plaats:

  • Vanaf 24 september 2025 rijdt er dagelijks één ICE 3neo in de ochtend en één in de middag.
  • Tussen 13 en 17 oktober wordt het aantal ritten uitgebreid.
  • Vanaf 1 november worden alle ritten op de route uitgevoerd met de ICE 3neo.

De reistijd verandert voorlopig niet en blijft, na afronding van werkzaamheden, 5 uur en 50 minuten. Tot dit weekend duurde de reis nog 7 uur vanwege omleidingen.

Comfort en verbeteringen aan boord

De ICE 3neo behoudt het herkenbare ontwerp van zijn voorganger, maar is op tal van punten vernieuwd:

  • Toegankelijkheid: Ingebouwde rolstoellift en herkenbare ingang met klikgeluid voor slechtzienden.
  • Fietsvoorzieningen: Afgesloten fietsafdeling met acht plaatsen per trein. Reserveren verplicht.
  • Technologie: LED-verlichting boven de stoelen met reserveringsinformatie, betere mobiele dekking dankzij nieuwe raambeglazing.
  • Hygiëne en gebruiksgemak: Automatische deuren, sensorkranen en desinfectiemiddel in toiletten.
  • Comfort: Meer bagageruimte, handige tablethouders, stopcontacten bij elke zitplaats en betrouwbare airconditioning.
  • Informatievoorziening: Reisinformatie op schermen boven de middengang.

In de eerste klas zorgen brede stoelen, meer ruimte en een inbegrepen zitplaatsreservering voor extra comfort.

ICE vervangt Intercity Berlijn

Voor reizigers tussen Nederland en Berlijn betekent deze verandering een moderner reisaanbod. De klassieke Intercity Berlijn, bestaande uit getrokken rijtuigen, wordt volledig vervangen. Reizigers vanaf bijvoorbeeld Utrecht kunnen nu kiezen tussen de directe ICE via Duisburg of de route via Amersfoort met een overstap op de (oude) Intercity Berlijn. Beide routes hebben een vergelijkbare reistijd, al kunnen prijzen verschillen.

Met de ICE wordt comfortabel reizen op hoge snelheid gecombineerd met moderne voorzieningen, stiltezones, familieruimtes en een boordrestaurant. De vanafprijs op de route via Intercity Berlijn is € 38. Voor reizen met de ICE geldt dat vroeg boeken loont. Een treinkaartje naar Berlijn boeken? Vergelijk dan direct de prijzen per reisdag met onze prijskalender!

Ontvang aanbiedingen

Restauratie stationsgebouw Nijkerk van start

Restauratie stationsgebouw Nijkerk van start

De restauratie van het stationsgebouw in Nijkerk gaat vandaag officieel van start. Het pand stond al enige tijd in de steigers voor voorbereidende werkzaamheden. De NS voert een uitgebreide renovatie uit met als doel het gebouw te moderniseren, comfortabeler te maken...

CO2-Doelstelling voor 2024 precies behaald

CO2-Doelstelling voor 2024 precies behaald

ProRail heeft in 2024 precies de gestelde doelstelling voor CO₂-uitstoot gehaald. De totale uitstoot kwam uit op zes kiloton CO₂, vergelijkbaar met het jaarlijkse energieverbruik van 674 huishoudens. Voor 2025 wordt een vergelijkbare uitstoot verwacht. Daling in eigen...

Pin It on Pinterest