Woensdag 13 maart heeft de Deutsche Bahn de nieuwe ECx trein gepresenteerd. De ECx wordt gebouwd door de Spaanse fabrikant Talgo en zal onder andere gaan rijden op het traject tussen Amsterdam en Berlijn. De eerste 23 treinstellen zullen in 2023 worden geïntroduceerd, maar Deutsche Bahn heeft de optie tot 100 treinen uitstaan bij Talgo.
Nieuwe trein naar Berlijn (InterCity Brussel)
De nieuwe trein naar Berlijn zal de InterCity Brussel moeten vervangen en een einde maken aan de locomotiefwissel. De topsnelheid van de trein ligt op 230 kilometer per uur, waarmee een tijdswinst behaald moet worden. Wellicht dat daarnaast stations in Nederland zullen worden overgeslagen en een andere route zal worden genomen in Duitsland om de reistijd van per trein van Amsterdam naar Berlijn te verkorten van 06:20 naar ongeveer 04:00 uur.
Specificaties/Eigenschappen ECx Trein
- Locomotief: 19,5 meter multi-systeem elektrische locomotief met twee cabines
- Topsnelheid: 230 km/h
- Bestaat uit: 17 rijtuigen met in totaal 20 assen en 1 locomotief met 4 assen.
- Lengte: 235 meter aan treinstellen en 255 meter inclusief locomotief
- Gewicht: 425 duizend kilo
- Capaciteit: 570 zitplaatsen, waarvan 85 eerste klas en 485 tweede klas
- Bagage: 8 fietsenrekken, voldoende bagageruimte
- Toegankelijkheid: opstap wordt aangepast aan perrons, speciale zitplaatsen en toiletten voor mobiel-beperkten.
- Catering: Bistro-rijtuig aan boord voor een hapje en drankje onderweg.
- Verbinding: WiFi in de gehele trein
- Remmen: Magnetische rem en schijfremmen