Vanaf maandag 1 juli 2025 verdwijnt de populaire Jongerendagkaart van de NS, waarmee jongeren tussen 12 en 18 jaar voor slechts €8,50 in de daluren konden reizen. De maatregel leidt tot grote onvrede onder jongeren, vakbonden en politici. Velen vrezen dat treinreizen voor scholieren, studenten en jongeren uit dorpen of buitengebieden onbetaalbaar wordt, nu de prijzen flink stijgen. De NS erkent dat het om een impopulaire beslissing gaat, maar noemt financiële noodzaak als belangrijkste reden.
Van €8,50 naar bijna €40: jongeren schrikken van prijsstijging
Voor veel jongeren was de Jongerendagkaart een belangrijke manier om relatief goedkoop te reizen. Nu moeten zij terugvallen op een dalurenkorting van 40%, wat in de praktijk neerkomt op forse prijsstijgingen. Een retourtje Nijmegen–Tilburg kost vanaf deze week bijvoorbeeld €17,88, terwijl reizen tussen Amsterdam en Groningen zelfs oploopt tot €37,44. Voor jongeren die nog niet beschikken over een rijbewijs en vaak op minimumjeugdloon werken, is dat een grote financiële drempel.
De 17-jarige Isabel Verwaal uit Overasselt gebruikte de dagkaart wekelijks om naar haar vooropleiding dans in Tilburg te reizen. In een lezersbrief in de Volkskrant schrijft ze dat de kosten nu meer dan verdubbelen. “Dat betekent voor mij ruim drie uur werken voor één treinreis.” Voor een 17-jarige die €5,69 per uur verdient, is dat niet gering.
‘Middelvinger naar jongeren’
Vakbond CNV Jongeren uit stevige kritiek op het besluit van de NS. Volgens voorzitter Casper Cornelisse raakt het verdwijnen van de dagkaart juist de groep die het minst te besteden heeft. “Zolang jongeren nog geen fatsoenlijk inkomen hebben, moeten ze het hebben van tussenoplossingen als deze. Dit voelt als een middelvinger naar jongeren,” aldus Cornelisse. Hij wijst erop dat de kosten van zelfstandig reizen voor jongeren nu veel te hoog worden, juist in een levensfase waarin zelfstandigheid belangrijk is.
Volgens hem zijn de huidige jeugdlonen onvoldoende om dit soort reiskosten te dekken. “Een jongere van 15 verdient net iets meer dan vier euro per uur. Daarmee is het onmogelijk om regelmatig met de trein te reizen.”
Explosieve groei leidde tot afschaffing
De Jongerendagkaart werd in 2020 geïntroduceerd en bleek al snel een doorslaand succes. Volgens NS-woordvoerder Anita Middelkoop maakten honderdduizenden jongeren gebruik van het voordelige tarief. “Vorig jaar leidde dat tot een gemist inkomen van 26 miljoen euro. Het kaartje werd daardoor simpelweg onhoudbaar.”
De NS benadrukt dat de afschaffing niets zegt over hun inzet voor jongeren. Zo kunnen jongeren vanaf juli wel gratis gebruikmaken van een ‘Voordeel Dal’ abonnement, dat normaal gesproken €5,95 per maand kost. Daarmee reizen ze met 40% korting buiten de spits. Maar volgens veel jongeren is die korting onvoldoende.
Petitie massaal ondertekend
De maatregel roept veel weerstand op onder jongeren. De 17-jarige Luka Maas uit een dorp bij Eindhoven startte een petitie om het kaartje te behouden. Hij reist regelmatig naar de Randstad om vrienden te bezoeken of naar concerten te gaan en noemt de kaart “essentieel” voor jongeren op het platteland. De petitie werd in korte tijd al meer dan 60.000 keer ondertekend. “Ik wilde een groter signaal afgeven dan alleen een klacht indienen. Dat is gelukt.”
Ook ondertekenen? Dan kan via deze pagina.