ProRail nadert de afronding van de eerste fase van de grootschalige werkzaamheden op station Amsterdam Centraal. Hierbij zijn het perron en de sporen 14 en 15 vernieuwd, evenals de eerste spoorbrug. De tweede fase van de bouw start op 29 maart en loopt tot en met 23 april. Vooral in de eerste drie dagen ondervinden reizigers grote hinder:
- 29 maart: Geen treinverkeer van, naar en via Amsterdam Centraal.
- 30 en 31 maart: Zeer beperkt treinverkeer mogelijk.

Aanpassingen in de dienstregeling
NS past gedurende de hele periode de dienstregeling aan en biedt omreisroutes en vervangend vervoer. Extra NS-medewerkers worden ingezet om reizigers te begeleiden. Vanwege de verwachte drukte adviseert NS reizigers buiten de spits te reizen.
Irma Winkenius, regiodirecteur van NS, benadrukt de uitdaging van deze werkzaamheden: “Om onze reizigers zo goed mogelijk op weg te helpen, hebben we intensief gewerkt aan omreisroutes, extra personeel, vervangende bussen en overstapmogelijkheden op de metro. Dit is een flinke operatie, maar noodzakelijk voor de groei van het aantal treinreizigers in de toekomst.”
Impact op reizigers
De werkzaamheden beïnvloeden het treinverkeer in verschillende fasen:
- 1 – 13 april: Aangepaste dienstregeling richting Muiderpoort/Weesp, wat zorgt voor extra drukte op de omreisroute Utrecht – Amsterdam.
- 14 – 23 april: Minder treinen tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort/Almere. NS-vervoerbewijzen zijn in deze periode ook geldig in metro’s en vervangende bussen.
- Internationaal treinverkeer: Ook hier zijn aanpassingen in de dienstregeling. Reizigers wordt geadviseerd de NS-app of ns.nl te raadplegen voor actuele reisinformatie.
Reizigers worden vooraf geïnformeerd via omroepberichten, extra informatieborden op stations en per e-mail bij abonnementhouders.
Wat gebeurt er tijdens de tweede bouwfase?
ProRail verwijdert in deze fase de sporen 11, 12 en 13 en de tweede spoorbrug bij de Oostertoegang. Daarnaast starten voorbereidingen voor de bouw van een nieuwe spoorbrug en wordt het perron tussen sporen 13 en 14, evenals de oostelijke reizigerstunnel, verbreed. Ook worden de sporen op de fly-over bij de Dijksgracht aangesloten.
Volgens Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail, is dit een uitdagend project: “We werken dag en nacht op een klein oppervlak, terwijl het station grotendeels open blijft. Dit vraagt om een strakke planning en nauwe samenwerking met NS en aannemers Dura Vermeer, BAM en Strukton. Ondanks de hinder voor reizigers is deze stap noodzakelijk om Amsterdam Centraal toekomstbestendig te maken.”
Toekomst van Amsterdam Centraal
Het aantal treinreizigers op Amsterdam Centraal zal naar verwachting groeien van 200.000 naar 275.000 per dag in 2030. Daarom voert ProRail grootschalige verbeteringen door:
- Perrons worden verbreed en verlengd.
- De oostelijke reizigerstunnel wordt ruimer.
- De vijf Oostertoegangsbruggen aan de oostkant van het station worden vernieuwd.
- Een ongelijkvloerse kruising wordt gebouwd bij de Dijksgracht.
Reizigers wordt aangeraden kort voor vertrek hun reis te plannen via de NS-app of ns.nl om goed voorbereid op weg te gaan.