NS draait verlies in Groot-Brittannië

De Nederlandse Spoorwegen heeft grote stappen gezet in Groot-Brittannië en zet daar ongeveer net zoveel om als in Nederland. Helaas blijkt dat de diensten van NS in Groot-Brittannië niet winstgevend genoeg zijn en dat er € 54 miljoen bij moet om niet failliet te gaan. Daarnaast is er onenigheid met het ministerie van Transport over de voorwaarden in een vervoerscontract.

Nederlandse reizigers betalen

Volgens Pvda-kamerlid Henk Nijboer is het belachelijk dat de NS investeert in buitenlandse avonturen, dat Nederlandse reizigers hiervoor moeten opdraaien en dat het geld niet gewoon in Nederland wordt geïnvesteerd.

Andere politici vragen zich af hoe er wordt omgegaan met deze situatie en wat de beweegredenen van NS zijn om dit te doen. Zo zou het verlies ook kunnen worden verhaald op reizigers in Groot-Brittannië, aangezien de ticketprijs daar omhoog kan.

Versterking concurrentie positie

Een woordvoerder van NS geeft aan dat meedoen aan buitenlandse aanbestedingen de internationale concurrentie positie versterkt. NS leert de concurrenten en buitenlandse concessies beter kennen. Daarbij gaan zij mee met buitenlandse ontwikkelingen en kan er in toekomstige aanbestedingen meer worden geboden als grote speler.

In Nederland was er voor de NS niet veel groei meer mogelijk, waardoor er naar mogelijkheden in het buitenland werd gekeken. Ook in Duitsland is NS actief, maar momenteel nog op kleinere schaal.

Complexe situatie

Het gaat hier om een complexe situatie, aangezien NS wordt geacht zich te profileren als zelfstandig bedrijf en tegelijkertijd een bedrijf van de overheid is die gefinancierd wordt met belastinggeld. Het is overigens niet gek dat NS deze stap heeft gezet, want buitenlandse vervoerders als de Duitse en Franse Spoorwegen zetten deze stappen ook.

Schiphol is vergelijkbaar

Ook Schiphol is voor 70 procent in handen van de staat en nog eens 20% is in handen van gemeente Amsterdam. Zij zijn ook al jaren grote internationale investeerders en hebben hier in 2017 zelfs € 73 miljoen mee verdiend. Daarbij is een grote beweegreden de internationale concurrentiepositie versterken, ervaring en een versterking van het netwerk.

Ontvang acties

Trein naar Zaanse Schans: dagretour + entree

Trein naar Zaanse Schans: dagretour + entree

Wil je een onvergetelijke dag beleven in een van de meest iconische erfgoedparken van Nederland? Reis dan voordelig met de trein naar de Zaanse Schans in Zaandijk. Bij de NS Spoordeelwinkel bestel je momenteel treinkaartjes met korting in combinatie met een...

Pin It on Pinterest