NS heeft aangekondigd dat naast de treinen die op 100% windenergie rijden, nu ook de bussen brandstof neutraal zullen worden ingezet. Zo is er afgelopen week met 2 grote busbedrijven (Jan de Wit Group en Transvision) een nieuw contract gesloten om naast betere reisinformatie ook brandstof neutraal te gaan rijden. De bussen worden zo aangepast dat zij op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) kunnen rijden. Dit wordt gemaakt van verwerkt frituurvet en industriële vetten die als klimaatneutrale brandstoffen worden gezien (geen CO2 uitstoot). Daarbij worden er geen nieuwe natuurlijke bronnen aangeboord voor deze brandstof, maar worden oude stoffen gerecycled.
De bussen die NS inzet rijden vanaf januari 2019 op brandstof uit afval https://t.co/TsULN4d78p pic.twitter.com/IlHght793J
— NS online (@NS_online) 10 september 2018
Uiteraard gaat het hier nog niet om 100% uitstootvrij busvervoer, maar volgens NS is dit een goede stap in de richting van volledig uitstootvrij. Daarbij gaan de busvervoerders in samenwerking met NS investeren in elektrische bussen. Daarnaast zal ook worden geëxperimenteerd met bussen die rijden op waterstof, maar hier zal in de toekomst meer duidelijkheid over komen.
Ruim 30 duizend NS bussen per jaar
De NS had in 2017 ruim 30 duizend bussen nodig, vanwege geplande werkzaamheden en onverwachte storingen. Om reizigers op te vangen bij calamiteiten, werkzaamheden en storingen worden er jaarlijks veel bussen ingezet. Vaste partners maken een soepele overstap, reisinformatie en voldoende zitplaatsen mogelijk, zodat reizigers alsnog hun reis kunnen vervolgen.
Duurzaamheid wordt gestimuleerd
Met het contract zet de NS een stap in de goede richting en wordt de hele sector gestimuleerd om groener te gaan rijden. Zeker met het oog op de toekomst zal dit voor veel vervoerders een belangrijk punt zijn en worden met deze stap mogelijk andere vervoerders gestimuleerd om ook over te gaan op nieuwe/moderne vervoersmiddelen.