Met de vele bezoeken van buitenlandse spoorbedrijven wilt ProRail zich ook gaan richten op het buitenland. Zo zouden de spoorwegbeveiliging en de overige verkeerssystemen een uitstekend export product zijn volgens President-Directeur Pier Eringa. Het zou zelfs slap zijn om geen ambitie te tonen, aangezien verschillende Europese landen al interesse hebben getoond in de technologie. Spoorbeheerders uit Europese landen als Noorwegen, Denemarken, Frankrijk en Litouwen hebben de afgelopen anderhalf jaar een bezoek gebracht aan ProRail.
Volgens Eringa is het zonde dat wij alles gratis weggeven, terwijl we ook geld kunnen verdienen aan deze technologie. De investeringen en het onderzoek worden ten slotte gedaan van het geld dat wordt betaald door Nederlanders. Het zou daarom een logische stap zijn om hier geld aan te verdienen, waar wij onze beveiliging, infrastructuur en systemen weer mee kunnen verbeteren.
Kabinet niet enthousiast
Het kabinet is niet enthousiast over de plannen van ProRail. Zij zijn van mening dat de spoorbeheerder de focus moet leggen bij de reiziger en dat internationale activiteiten hier geen onderdeel van zijn. Ook de staatssecretaris van Infrastructuur staat niet direct achter de ambities van ProRail, waardoor deze ambities mogelijk niet worden gehaald.
Andere bedrijven
In andere sectoren zoals de markt van telecom en energie zijn bedrijven met de Nederlandse staat als enig aandeelhouder al jaren succesvol met buitenlandse activiteiten. Het is daarom een logische stap om ook ProRail als export product te gebruiken, aangezien de Nederlandse technologie op verschillende fronten voorloper is.