Om de overlast van uitgevallen treinen voor reizigers te verminderen heeft de NS 5 ‘Unimog’ voertuigen besteld. Deze veelzijdige voertuigen kunnen zowel op de weg als op het spoor rijden en kunnen op deze manier snel ter plaatse zijn om een trein weg te slepen/duwen. Zo is de richttijd voor het wegslepen/duwen van een gestrande trein op dit moment 2 uur, maar wil de NS dit reduceren naar 1 uur. De richttijd van 2 uur wordt op dit moment in 99% van de gevallen gehaald en daarom is er ruimte voor verbetering.
Continuïteit en punctualiteit
Zeker in de zomertijd is het belangrijk, omdat airco en ventilatie vaak niet mogelijk is bij gestrande treinen en de temperatuur tot zeer onaangename hoogtes kan stijgen. Door treinen z.s.m. weg te slepen wordt de overlast geminimaliseerd en zal ook het overige treinverkeer hier minder last van ondervinden. Dit is weer goed voor de continuïteit en punctualiteit van de NS, waarop zij worden afgerekend.