De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft de NS een boete van 41 miljoen opgelegd, vanwege fraude bij de aanbesteding om het streekvervoer in Limburg. Hierbij hebben volgens de ACM een verlieslatend bod gedaan om concurrentie geen kans te geven en de aanbesteding te winnen. Een woordvoerder van de NS laat echter weten dat dit niet klopt en de ACM heeft gerekend met lagere reizigers aantallen, waardoor het bod verlieslatend lijkt. De NS heeft daarom bezwaar aangetekend en wil dat de ACM het besluit heroverweegt en mogelijk opnieuw onderzoekt.
Concurrenten werden benadeeld
Naast het verlieslatende bod zou de NS er alles aan gedaan hebben om de aanbesteding te winnen. Zo zou een oud-topman van Veolia zijn ingehuurd om geheime bedrijfsinformatie door te spelen en werden verzoeken van concurrenten over het gebruik van stationsvoorzieningen traaf of onvolledig beantwoord.
NS had angst
De aanbesteding voor het streekvervoer in Limburg zou een proef zijn om het spoor met meerdere vervoerders te delen. Volgens de ACM heeft de NS heeft er alles aan gedaan om de aanbesteding te winnen uit angst dat zij het spoor in heel Nederland moeten delen met verschillende vervoerders.
Logisch en slecht voor reizigers
In principe zijn de beslissingen van de NS logisch en zou de regering het spoor moeten beschermen voor de overname van buitenlandse (commerciële) partijen. De dienstverlening, het comfort, banen en tarieven zouden hierdoor nadelige gevolgen kunnen hebben. Bij buitenlandse partijen zal klanttevredenheid plaats moeten maken voor het financiële belang, waar treinreizigers en medewerkers van de NS uiteindelijk de dupe van zijn.