De Zwitserse Spoorwegen hebben afgelopen week bekend gemaakt een proef te starten met treinen zonder machinist. De techniek zou volgens een woordvoerder ver genoeg moeten zijn om zonder tussenkomst van menselijke factoren reizigers te vervoeren van A naar B. Daarbij kan de dienstregeling veel efficiënter worden ingedeeld en zouden er zelfs 30% meer treinen op het spoor kunnen rijden.
Uiteraard zal er in de komende jaren altijd nog een machinist aanwezig zijn om alles te controleren/in te grijpen. Treinen zullen echter zelf beslissingen maken en meer op automatische piloot rijden.
Modernisering van het spoor
De treinen zonder machinist zouden in 2025 moeten rijden, waardoor er meer treinen kunnen rijden, reizigers minder last hebben van vertraging en reisinformatie beter kan worden doorgegeven. Daarnaast wil de SBB (Zwitserse Spoorwegen) ook de voorzieningen op treinstations moderniseren. Zo willen zij liften, trappen en lichten op afstand kunnen besturen en moeten goederentreinen op de hoogte worden gebracht van temperatuur, windkracht en het schudden van wagons om complicaties/ongelukken te voorkomen.
Gemeente Groningen heeft ook een verzoek ingediend om een zelfde soort proef te starten met treinen zonder machinist.