Vorig jaar al werd er een petitie getekend door ruim 5 duizend reizigers voor een NS Consumentenclaim ter compensatie voor de overvolle treinen. ConsumentenClaim vindt dat reizigers niet het comfort krijgen waar zij voor betalen, omdat zij als sardientjes in treinen worden gestopt en geen zitplaats krijgen aangeboden. Een woordvoerder van de NS liet vorig jaar al weten dat zij enkel de reis van A naar B aanbieden en een zitplaats niet tot de dienst behoord. Daarbij zouden zij de zitplaats door overmacht op sommige trajecten niet meer kunnen aanbieden in de spits en wordt er alles aan gedaan om de drukte te minimaliseren.
Tien duizend reizigers
ConsumentenClaim is een bedrijf dat is gespecialiseerd in massa claims en meldt dat de rechtszaak momenteel door 10 duizend reizigers wordt gesteund. Aangezien gesprekken met de NS niet tot oplossingen hebben geleid moeten zij nu voor de rechter verschijnen.
Naast het comfort zou ook de veiligheid in het geding zijn. Zo zouden reizigers lange tijd tegen elkaar aangedrukt staan en zijn er geen handgrepen beschikbaar om valpartijen te voorkomen. Volgens een woordvoerder van ConsumentenClaim zouden dit soort Amerikaanse toestanden de reiziger niet helpen.
Reactie van NS
Een woordvoerder van de NS laat nogmaals weten dat zij er alles aan doen om de drukte in overvolle treinen te verminderen, maar dat de middelen er momenteel nog niet zijn. Overmacht en omstandigheden als het wegvallen van de Fyra treinen spelen een grote rol in de huidige toestand.
Een rechtszaak haalt waarschijnlijk weinig uit, maar het symbolische gebaar naar de NS over de huidige toestand is zeker een signaal.