Goed nieuws voor treinreizigers naar Berlijn! Vanaf vandaag kunnen zij genieten van een kortere reistijd tussen Amsterdam en de Duitse hoofdstad. De Intercity Berlijn (IC Berlijn) doet er nu slechts 5 uur en 52 minuten over, een verbetering van maar liefst 33 minuten. Deze tijdwinst is mogelijk door aanpassingen in de Nederlandse spoorinfrastructuur, een nieuwe dienstregeling en het gebruik van moderne treinen.
- Amsterdam – Berlijn: 5.52 uur (voorheen 6.25 uur)
- Hilversum – Berlijn: 5.29 uur (voorheen 6.03 uur)
- Amersfoort – Berlijn: 5.15 uur (voorheen 5.49 uur)
- Apeldoorn – Berlijn: 4.49 uur (voorheen 5.24 uur)
- Deventer – Berlijn: 4.33 uur (voorheen 5.07 uur)
- Hengelo – Berlijn: 3.59 uur (voorheen 4.27 uur)
Dagelijks zullen 7 rechtstreekse treinen tussen Amsterdam en Berlijn v.v. deze verkorte reistijd aanbieden, waarmee een langgekoesterde wens van treinreizigers, NS, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in vervulling gaat.
Nieuwe locomotief; de Vectron
Een van de sleutelfactoren achter deze versnelling is het gebruik van nieuwe locomotieven, de Vectron, die zowel in Nederland als Duitsland kunnen rijden. Hierdoor is de tijdrovende wissel van locomotief bij de grens overbodig geworden, waardoor de trein rechtstreeks door kan rijden tot aan Berlijn en weer terug. Deze locomotieven worden tijdelijk ingezet in afwachting van de nieuwe treinen van partner Deutsche Bahn.
Meer snellere verbindingen
Wouter Koolmees, president-directeur NS, is enthousiast over de verbeteringen: “We zetten ons elke dag in voor meer en snellere verbindingen tussen ons land en Europese steden. Voor Brussel, Londen en Parijs lukt dat goed, maar Berlijn bleef altijd wat achter. Vanaf vandaag zijn we een half uur sneller in de Duitse hoofdstad. Dat is goed nieuws voor de reiziger. We blijven werken aan een snelle verbinding naar onze oosterburen.”
Meer zitplaatsen; maximaal 585 reizigers
Naast de verkorte reistijd zullen treinreizigers ook profiteren van meer zitplaatsen, aangezien het bistro-rijtuig van Deutsche Bahn met pensioen gaat en wordt vervangen door een eersteklasrijtuig. In totaal biedt de trein nu plaats aan maximaal 585 reizigers. Onderweg kunnen reizigers genieten van koffie, thee en snacks die ze bij hun zitplaats kunnen bestellen.
Verbeteringen aan infrastructuur in Nederland
Niet alleen de trein is aangepast, maar ook de spoorinfrastructuur in Nederland heeft verbeteringen ondergaan. John Voppen, CEO van ProRail, benadrukt het belang van samenwerking in de spoorsector: “Mooi om te zien wat er bereikt kan worden als de spoorsector samenwerkt. Elke stap die ervoor zorgt dat het internationale treinverkeer in Europa beter en sneller wordt juichen we bij ProRail van harte toe.”
Geen stop in Almelo
De vernieuwde dienstregeling betekent ook veranderingen voor stops op stations. De IC Berlijn zal niet meer stoppen op station Almelo, waardoor reizigers uit Almelo eenvoudig kunnen overstappen via Hengelo. Hierdoor zijn zij alsnog 18 minuten sneller in Berlijn. De trein blijft verder in Nederland stoppen op Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. In Duitsland wordt niet meer gestopt op de stations Bad Oeynhausen, Minden en Wolfsburg.
Hannover & Berlijn
Met deze versnelling wordt Nederland en Duitsland weer een stapje dichter bij elkaar gebracht. Berlijn staat dit jaar op de vierde plek van populairste internationale treinbestemmingen, volgens NS International. Naast Berlijn is Hannover de populairste Duitse bestemming voor reizigers die met de IC Berlijn reizen.
Zo maken we de trein naar Berlijn aantrekkelijker
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen is blij met de verbeteringen: “De versnelling van de IC Berlijn is een mooie en aanzienlijke verbetering voor de reiziger. Berlijn is nu met de trein een half uur dichterbij. We hebben dit samen mogelijk gemaakt. Zo maken we samen de treinverbinding met Berlijn nog aantrekkelijker.”