Op dinsdag 3 oktober werd het treinverkeer rond Schiphol ernstig verstoord door een storing in een communicatiesysteem van ProRail. De storing begon om 16.45 uur in de middag en zorgde voor aanzienlijke hinder tot het einde van de dienstregeling. De situatie stabiliseerde rond 22.00 uur, en vanaf de ochtend van 4 oktober rijden de treinen weer volgens de normale dienstregeling.
Telefonie en datastoring bij ProRail
Een telefoniestoring in het ProRail-systeem was de boosdoener, waardoor treinverkeer van en naar Schiphol niet mogelijk was. Bijkomende incidenten, waaronder een gestrande trein bij Utrecht en een aanrijding van een vrachtwagen tegen een spoorbrug bij Heemstede, veroorzaakten extra impact op het treinverkeer. Hoewel de telefoniestoring technisch is opgelost, kunnen reizigers nog steeds hinder ondervinden van vertragingen.
4 oktober weer normaal
Sinds de vroege ochtend van 4 oktober kunnen treinen weer volgens de normale dienstregeling rijden. NS- en ProRail-medewerkers hebben gedurende de nacht hard gewerkt om dit te realiseren. Reizigers die nog steeds hinder ondervinden, worden geadviseerd de reisplanner te raadplegen voor actuele reisinformatie.
Gemiddeld rijden er zestig treinen per uur van en naar Schiphol, waardoor een storing direct leidt tot aanzienlijke vertragingen en uitval van treinen. Het herstarten van het treinverkeer vergt tijd, maar NS en ProRail streven ernaar de overlast voor vervoerders en reizigers zo snel mogelijk te verminderen.
Voor actuele reisinformatie wordt reizigers geadviseerd de reisplanner te raadplegen. De reguliere regeling voor ‘geld terug bij vertraging’ is van toepassing.