In samenwerking met DB Cargo gaat ProRail in de nabije toekomst een proef starten met zelfrijdende treinen. Hiermee is Nederland het eerste land met zelfrijdende treinen op bestaand spoor. De bedrijven hebben het nieuws vandaag bekend gemaakt op een internationaal spoorcongres. De proef is belangrijk en een grote stap naar de toekomst, aangezien DB Cargo vanaf 2020 met zelfrijdende treinen wilt gaan rijden. In de eerste instantie zullen machinisten niet verdwijnen, maar zal de functie worden toegevoegd zoals dit met de automatische piloot in vliegtuigen gebeurd.
Logische stap voor ProRail
Het is een logische stap voor ProRail en DB Cargo om dit op de Betuwelijn te proberen, aangezien dit spoor is uitgerust met de nieuwste technologieën op het gebied van veiligheid (gloed nieuwe ERMTS-systemen). Op deze manier kan er direct een systeem worden ontwikkeld dat hierbij aansluit en kan er worden ingegrepen, wanneer er iets fout gaat.
Daarbij is het niet raar dat hiermee wordt geëxperimenteerd, aangezien dit ook al bij auto’s, vliegtuigen en bussen gebeurd. Treinen zouden net als monorails op vliegvelden uitstekend zonder machinist moeten kunnen rijden. Zeker over 10 jaar zou dit tot de mogelijkheden moeten behoren.