Ook in 2016 zijn de treinkaartjes weer duurder geworden om de hogere gebruikskosten van het spoor en inflatie te dekken. Volgens verschillende consumentenorganisaties is een maximale prijsstijging helemaal niet nodig, aangezien de gebruikskosten van het spoor niet met 50 miljoen, maar slechts met 31 miljoen zullen stijgen. In totaal zijn de tarieven met 2.4% gestegen op treinkaartjes en abonnementen van de NS.
Overzicht goedkope treinkaartjes in 2016
Reizigersorganisatie ROVER pleit voor compensatie
Reizigersorganisatie ROVER is van mening dat de prijsstijging niet noodzakelijk en redelijk is, aangezien de NS in de afgelopen jaren slecht heeft gepresteerd en treinen tegenwoordig overvol zitten. Het zou dan ook juist zijn om de prijzen juist te verlagen en reizigers te compenseren. Helaas zal dat in 2016 niet meer gebeuren en daarom pleit ROVER voor een compensatie die wordt doorberekend in de NS tarieven voor 2017.
NS ConsumentenClaim
Vanwege de wanprestaties van de NS en de overvolle treinen is er een NS ConsumentenClaim ingediend door duizenden reizigers. Hier wordt echter geen gehoor aangegeven, waardoor het bedrijf ConsumentenClaim de NS voor de rechter sleept. Zij zijn van mening dat de NS zich niet maximaal heeft ingezet om reizigers van een zitplaats te voorzien. De NS had deze problemen al veel langer kunnen zien aankomen en hierin zijn zij nalatig geweest.
Oorzaken van problemen
- Te weinig spoor capaciteit
- Te weinig materieel
- Fyra blunder