Ter modernisering van de treinen en veiligheid start NS met de implementatie van het nieuwe ERTMS beveiligingssysteem. Alle 176 VIRM-dubbeldekkers zullen in de komende periode worden voorzien van deze hypermoderne technologie. Leverancier Siemens Mobility is hierbij leidend partner voor de ontwikkeling, levering en onderhoud van het systeem. Met de implementatie van het ERTMS beveiligingssysteem zet de NS een grote stap in digitalisering van treinen.
Momenteel waarborgt de NS de veiligheid met het verouderde Automatische Trein Beïnvloeding (ATB) systeem dat sinds 1954 zijn werk doet. Het systeem heeft sindsdien goed gefunctioneerd, maar om toekomstbestendig te blijven moet het vervangen worden. Het kabinet heeft daarom in 2019 opdracht gegeven om het ATB te vervangen met het modern ERTMS-systeem.
Gefaseerde implementatie van ERTMS
Allereerst start NS met de implementatie van ERTMS bij VIRM-dubbeldekkers, maar later volgt de implementatie bij de Sprinters (SLT en FLIRT). Goed om te weten is dat de nieuwere treinen, zoals de SNG en ICNG al beschikken over de nieuwe beveiligingssystemen, maar vereisen wel een update.
Wat veranderd er?
NS woordvoerder/programma manager Sala: “Omdat ERTMS een digitaal systeem is, krijgt elke trein computerapparatuur en digitale communicatieapparatuur zoals GSMR en een beeldscherm voor de machinist. Daarmee digitaliseren we de trein zodat deze kan rijden onder de nieuwe beveiliging.” Deze beveiliging ligt op sommige plekken al in het spoor in Nederland, de bedoeling is dat de komende decennia het hele spoor wordt aangepast.
Ook machinisten moeten wennen aan het nieuwe systeem. Zo zullen zij in de treinsimulatie, op trainingen en in de opleiding alvast te maken krijgen met het ERTMS beveiligingssysteem.