Alle ogen zijn gericht op de Klimaatconferentie in Glasgow, waar alle belangrijke maatregelen en ontwikkelingen worden besproken rondom het klimaat. Terwijl er bijna 400 privéjets richting Glasgow vliegen, kiest NS voor een speciale ‘Klimaattrein’ die passagiers naar COP26 brengt. Zo zullen Officiële delegaties vanuit Nederland, België, Italie en Duitsland per trein naar de Klimaatconferentie afreizen. Het is echter niet duidelijk of premier Rutte ook van de speciale Klimaattrein naar Glasgow gebruik heeft gemaakt.
De Eurostar verbruikt op het traject naar Glasgow ruim 7 keer minder CO2 en is daarmee het meest duurzame vervoersmiddel op het traject. De trein vertrekt vanaf Amsterdam Centraal en reist via Rotterdam en Brussel met 300 kilometer per uur naar Londen. Bij aankomst op station Londen St. Pancras wandelen reizigers naar station Euston voor de overstap. De stations zijn verbonden met de zogenoemde “Wellbeing Walk”. Het is een alternatieve wandelroute, waarmee je de hoge luchtverontreiniging van de drukke wegen kan vermijden.
Message to Glasgow
Zowel een ondertekende brief als de speciale trein dienen als ‘Message to Glasgow’. Hiermee geven zowel de spoorwegpartners als officiële delegaties aan het belang in te zien van de duurzame gemotoriseerde vorm van reizen; de trein.
Met de oproep willen vervoerders meer steun en budget om de groei van duurzaam reizen te versnellen. Zo zijn er investeringen nodig om internationale spoorwegroutes te verbeteren en reizigers een (goed) alternatief te bieden.
Youth for Sustainable Travel
Het initiatief voor de Klimaattrein en het stimuleren van duurzaam reizen komt vanuit de Youth for Sustainable Travel. De beweging bestaat uit en/of krijgt steun van de onderstaande organisaties.
- ProRail
- Eurostar
- NS
- Avantie West Coast
- Infrabel
- SNCF Reseau
- Getlink
- HS1
- NMBS
EWS Schönau - CER-Community
- European Railway
- Infrastructure Companies
- EIM European Rail Infrastructure Managers
- UIC International Union of Railways