Vandaag worden de budgetten voor spoor, weg en water besproken. Te vaak wordt er gekozen om een snelweg te verbreden, terwijl het geld net zo goed in spoorverbreding gestopt kan worden. Er zijn heel wat trajecten in Nederland waar bijna dagelijks sneltreinen achter stoptreinen aan moeten rijden, waardoor er een treinfile ontstaat en forensen de auto verkiezen boven de trein. Door de probleemtrajecten aan te pakken, maken we het Openbaar Vervoer en een duurzamere oplossing aantrekkelijker en wordt ons belastinggeld beter geïnvesteerd.
1.) Utrecht – Arnhem – Zevenaar
Bijna dagelijks hebben stoptreinen hier vertraging, waardoor InterCity’s achter de stoptreinen moeten blijven hangen en er treinfiles ontstaan. Dit traject heeft jaarlijks dan ook het meeste last van dit fenomeen en moet per direct worden verbreed.
2.) Den Haag – Rotterdam
Een traject met veel sein- en wisselstoringen die nodig moeten worden verbeterd. Daarbij komen de sporen samen, waardoor de doorstroming wordt belemmerd. Met oog op de toekomst zal dit zeker moeten worden verbreed.
3.) Lelystad/Almere-Amsterdam/Schiphol
Een traject met veel toekomst en steeds meer reizigers. Men is dan ook al begonnen met het verbreden van het spoor op dit traject en hier zal de komende jaren nog flink wat budget voor moeten worden gereserveerd.
4.) Zaanlijn Alkmaar-Uitgeest-Amsterdam
Een ontzettend druk traject, waarbij treinen regelmatig overvol raken. De frequentie van treinen op het traject zal dan ook omhoog moeten, terwijl het spoor de capaciteit niet aankan. Er zal dan ook budget vrij moeten worden gemaakt om dit traject te verbreden en treinfiles te voorkomen.
5.) Enkelsporige brug bij Ravenstein in de route Nijmegen-Den Bosch
Al langere tijd wil men het spoor verbreden, maar de enkelsporige brug bij Ravenstein laat dit niet toe. Hier zal dan ook in moeten worden geïnvesteerd om groei in de toekomst niet tegen te houden.