Reizigers die in de periode van 9 december 2018 t/m 29 februari 2020 gebruik hebben gemaakt van traject Aachen Hbf en Maastricht maken kans op terugbetaling. Er is in deze periode een tariefeenheid teveel berekend op deeltraject Eygelshoven Markt–Herzogenrath. Per gemaakte rit zou een bedrag van 0,20 eurocent teveel zijn gevraagd. Zeker voor abonnementhouders of reizigers die frequent gebruik maken van het traject kan dit een fors bedrag zijn.
Geld terug naar de reiziger
Direct nadat de fout werd geconstateerd heeft Arriva afspraken gemaakt met de provincie. Beide partijen kwamen overeen dat het teveel betaalde geld terug moest naar de reiziger. Dit is in een groot aantal gevallen lastiger dan gedacht.
Van de abonnementhouders op het traject kan Arriva het bedrag snel uitkeren, maar voor de incidentele of anonieme reizigers is dit een stuk lastiger. Per situatie heeft Arriva een stappenplan opgesteld om het geld terug te vorderen. Als gedupeerde kan je hiervoor naar: Arriva.nl/geldterug.
Translink en Abonnemethouders
Voornamelijk reizigers die een (anoniem) kaartje kochten hebben het een stuk lastiger. Reizigers die gebruik maakte van een abonnement of reisde op saldo met een betaalmiddel van Translink krijgen het geld automatisch terug op hun rekening. Van deze groep is het aantal reizen op het traject namelijk bekend in de log-bestanden.